ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ,Α', Β', Γ' ΤΑΞΕΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ. ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ

Κυκλοφόρησαν εφέτος, από την αρχή της σχολικής χρονιάς, τρία τεύχη Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, για τις τρεις τάξεις του Γενικού Λυκείου, αντίστοιχα, ως βιβλία του καθηγητή, για τους φιλολόγους που διδάσκουν τη Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας στο Λύκειο. Τα βιβλία παρέχουν πλούσιο υποστηρικτικό, διδακτικό, υλικό, για ένα μεγάλο μέρος των κειμένων των διδακτικών εγχειριδίων, που επελέγησαν, σύμφωνα με τους συγγραφείς, με κριτήρια την αντιπροσωπευτικότητά τους και τις διδακτικές προτιμήσεις των φιλολόγων.

Η συγγραφική ομάδα, αποτελούμενη από έμπειρες και με ειδική γνώση του αντικειμένου συναδέλφισσες, τις καθηγήτριες: Ζωή Κατσιαμπούρα, Παναγιώτα Γιαννακίτσα, Αναστασία Πατούνα, Παναγιώτα Χατζηθεοχάρους και τις Σχολικές Συμβούλους: Αγάθη Γεωργιάδου, Ελευθερία Κρούπη-Κολώνα, Σοφία Χατζηδημητρίου-Παράσχου, με υπεύθυνη για τη συγγραφή τη Χριστίνα Αργυροπούλου, Σύμβουλο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, εργάσθηκε συστηματικά, με κριτήρια παιδαγωγικά και επιστημονικά, με αποτέλεσμα τα συλλογικά βιβλία να είναι μεθοδικά, ευσύνοπτα, με επιστημονική πληρότητα, γλωσσική αρτιότητα και ενιαία δομή. Ειδικότερα, μετά τη συνοπτική εισαγωγή στην ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας από τις απαρχές ως τη σημερινή εποχή (με αναφορές και στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία), ακολουθούν τα κείμενα των πεζογράφων και ποιητών, συνοδευόμενα από εργοβιογραφικά στοιχεία, κριτικές για το έργο τους, διδακτικές επισημάνσεις, ενδεικτικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις, συμπληρωματικές ερωτήσεις-δραστηριότητες, παράλληλα κείμενα και βιβλιογραφία.

Πιστεύουμε ότι τα βιβλία θα λειτουργήσουν αποτελεσματικά και θα βοηθήσουν ουσιαστικά τους συναδέλφους στο έργο τους, περισσότερο από τα προηγούμενα έξι τεύχη, επικουρικά βοηθήματα, Γυμνασίου και Λυκείου, τα οποία, μολονότι εξαίρετα, από κάθε άποψη, ήταν εν πολλοίς άγνωστα στου φιλολόγους και, ως εκ τούτου, κατέστησαν ανενεργά.

Στα καινούρια βιβλία του καθηγητή επιτυγχάνεται όντως, σύμφωνα και με το προλογικό σημείωμα, ομοιομορφία ως προς το ύφος της γραφής των μελών της συγγραφικής ομάδας. Επισημαίνουμε, όμως, ότι δεν τηρείται ενιαία γραμμή στην παρατιθέμενη, εκάστοτε, ενδεικτική βιβλιογραφία. Συγκεκριμένα, στο τέλος της γενικής εισαγωγής των Α' και Β' τάξεων, καταχωρίζεται γενική βιβλιογραφία (η οποία, ενίοτε, μετατρέπεται σε ειδική)· συνεπώς, δεν συντρέχει λόγος βασικά βοηθήματα, όπως η Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας των Κ. Θ. Δημαρά, Λ. Πολίτη, M. Vitti, η Εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας, του Τ. 'Hγκλετον, οι Δοκιμές, του Γ. Σεφέρη κ.ά., να επαναλαμβάνονται σε διάφορα σημεία των εγχειριδίων. Επιλεκτικές, επίσης, είναι οι βιβλιογραφικές αναφορές στη διδακτική μεθοδολογία. Ακόμη, στην ενδεικτική βιβλιογραφία αναφέρονται οι τίτλοι λογοτεχνικών και εκπαιδευτικών περιοδικών, γνωστών στο φιλολογικό κόσμο, όπως: Νέα Εστία, Ελληνική Δημιουργία, Η Λέξη, Χάρτης, Πόρφυρας, Αιολικά Γράμματα, Διαβάζω, Δένδρο, Οδός Πανός, Αντί, Τετράδια Ευθύνης, Η Συνέχεια, Νέα Παιδεία, Νεοελληνική Παιδεία, Φιλόλογος κ.ά. (η καταγραφή δεν είναι αξιολογική) ή και λιγότερο γνωστών, όπως: Ουτοπία, Δέλεαρ, Δομή, Ομπρέλα, Περίπλους κ.ά. Γίνεται, επίσης, αναφορά στο περιοδικό τηςΠανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων, Φιλολογική, (τεύχη αφιερωματικά στον Κ. Παλαμά, 'Aγγ. Σικελιανό, Ανδρ. Εμπειρίκο, Γ. Ιωάννου, Μ. Σαχτούρη, Μ. Αναγνωστάκη, Δ. Σολωμό και Ν. Βρεττάκο, Γ. Ρίτσο (ειδικές εκδόσεις). Παραλείπεται, όμως, η μνεία δύο σημαντικών Σεμιναρίων για τον Δ. Σολωμό και τον Οδυσ. Ελύτη, ενός αφιερώματος για τον Γ. Σεφέρη καθώς και αφιερωματικών τευχών της Φιλολογικής, για τον Ανδρ. Κάλβο, Κ. Καρυωτάκη, Κική Δημουλά, Αλ. Παπαδιαμάντη, Ν. Εγγονόπουλο, που είναι προσιτότερα στους συναδέλφους από άλλα, ενδεχομένως, δυσεύρετα περιοδικά· επίσης, παραλείπονται ονόματα συγγραφέων που έχουν ασχοληθεί με ειδικά θέματα, όπως: Ανθούλα Δανιήλ, 'Aντα Κατσίκη-Γκίβαλου, Μιχ. Σταφυλάς, Τ. Παπαδόπουλος κ.ά. Θα παρακαλούσαμε, για λόγους δεοντολογικούς, να ληφθούν υπόψη οι επισημάνσεις σε προσεχείς επανεκδόσεις των βιβλίων.

Αναστάσιος Αγγ. Στέφος


Νέα Παιδεία (2009), τεύχος 129