ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΔΟΥΛΑΒΕΡΑΣ, ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ,ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ 2008

 

"Καρπός πολύτιμης διδακτικής εμπειρίας"
ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΔΟΥΛΑΒΕΡΑΣ, ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ,ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ 2008

Από τον εκδοτικό οίκο Αντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκης, κυκλοφόρησε πρόσφατα το βιβλίο του Αριστείδη Δουλαβέρα, Διδακτικές και ερμηνευτικές προσεγγίσεις στην Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, (σ.σ. 316), το οποίο περιλαμβάνει 17 διδακτικά και ερμηνευτικά σχεδιάσματα σε κείμενα (πεζά και ποιητικά) της αρχαίας ελληνικής γραμματείας που διδάσκονται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο και Λύκειο). Συγκεκριμένα, τα ερμηνευόμενα κείμενα κατανέμονται στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία του Γυμνασίου (από το πρωτότυπο και από μετάφραση) και στα Αρχαία Ελληνικά του Λυκείου (Αρχίλοχο, Σοφοκλή, Θουκυδίδη, Ξενοφώντα, Λυσία, Δημοσθένη).

Τα δέκα μελετήματα είναι δημοσιευμένα, κατά καιρούς, σε φιλολογικά και εκπαιδευτικά πε-ριοδικά (Νέα Παιδεία, Τα Εκπαιδευτικά, Ακροκόρινθος, Σεμινάρια Π.Ε.Φ. κ.ά.), ενώ τα υπόλοιπα δημοσιεύονται για πρώτη φορά.

Ο Αριστείδης Δουλαβέρας, επίκουρος καθηγητής της Λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο Πελο-ποννήσου, έχει μακρά και ευδόκιμη υπηρεσία στη Δ.Ε., ως φιλόλογος καθηγητής, Διευθυ-ντής Γυμνασίου, Λυκείου, Μεταλυκειακού Κέντρου, Σχολικός Σύμβουλος, επί σειράν ετών, αναπληρωτής Διευθυντής και Διευθυντής Περιφερειακού Επιμορφωτικού Κέντρου (Π.Ε.Κ.), Πρόεδρος Τοπικού Συνδέσμου Φιλολόγων Κορινθίας· παράλληλα έχει εκδόσει βιβλία για τα Αρχαία Ελληνικά, πολύ γνωστά και χρηστικά στους συναδέλφους, όπως: Λυσία, Λόγος υπέρ Αδυνάτου και Ανθολόγιο Λυρικής Ποίησης-Ιφιγένεια η εν Ταύροις (βιβλίο του καθηγητή, σε συνεργασία).

'Oλα τα δημοσιεύματα αποτελούν καρπό πολύτιμης διδακτικής εμπειρίας, από τη θητεία του στη Δ.Ε., την οποία προσωπικά διαπίστωσα στη διάρκεια της μακρόχρονης εποικοδομητικής συνεργασίας μας στο Νομό Κορινθίας. Τα κείμενά του φέρουν τη σφραγίδα της επιστημονικότητας, της ευαισθησίας του και της αγωνίας για το εκπαιδευτικό έργο, της επικοινωνιακής του σχέσης με το δάσκαλο και το μαθητή. Εμπεριέχουν ενδεικτικά ερμηνευτικά σχεδιάσματα με διδακτικούς στόχους, οργάνωση της διδασκαλίας (διδακτικές ενέργειες, ανάλυση μορφής και περιεχομένου, κατά θεματικές ενότητες, δομικό σχεδιάγραμμα, εποπτικό υλικό, ανακεφαλαίωση, επιλεκτική βιβλιογραφία), ενεργοποίηση της τάξης και προτάσεις. Ιδιαίτερα, τα κείμενα για τον Επιτάφιο του Περικλή ("Αντικειμενικοί στόχοι διδασκαλίας"-"Τα λόγια και τα έργα" - "Σχέδια διδασκαλίας Κεφ. 37 και 43") αποτελούν πολύτιμο βοήθημα για την ερμηνευτική προσέγγιση του κορυφαίου αυτού κειμένου της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.

Συγκεφαλαιωτικά, όλα τα μελετήματα βοηθούν λυσιτελώς το μάχιμο φιλόλογο στις διάφορες φάσεις της διδακτικής διαδικασίας στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών (πρωτότυπο και μετάφραση), υποδεικνύοντας μεθόδους προσπέλασης αρχαιοελληνικών κειμένων και, συγχρόνως, αποτελώντας αφορμή για γόνιμο και ουσιαστικό προβληματισμό του διδάσκοντος.

Αναστάσιος Αγγ. Στέφος


Νέα Παιδεία (2009), τεύχος 129