ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Η Ομάδα Ιστορίας προτείνει για τον Φεβρουάριο 2022
Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
pic

[20/2/2022]

Herbert List in Greece: 20th century photographer inspired by classical antiquity

Φωτογραφία: Δημοσιεύτηκε στις 18/2/2022 από τον Adrian Murphy (Europeana Foundation)

Νέες εκδόσεις:

On line για το ‘21:

On line για το Ολοκαύτωμα και άλλα τραυματικά και επίμαχα ιστορικά ζητήματα:

  • Πέντε σχέδια μαθήματος (Θρησκευτική Παράδοση, Ιστορική Πορεία, Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος και Ολοκαύτωμα, Ενεργή Πολιτειότητα, Καθημερινή Ζωή) για εκπαιδευτικούς από την Πλατφόρμα Τηλεκπαίδευσης του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος. Ελεύθερη πρόσβαση εδώ.
  • Ψηφιακή εφαρμογή πολυμέσων με τίτλο «Οι Εβραίοι της Ελλάδας, 2300 Χρόνια Ιστορίας και Παράδοσης / The Jews of Greece, 2300 Years of History and Tradition»
  • Ψηφιακή εφαρμογή πολυμέσων με τίτλο «Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος και το Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων 1941 – 1944».
  • United Nations Holocaust Memorial Ceremony (27 January 2022). Αγγλόφωνο βίντεο με δυνατότητα υποτιτλισμού.
  • Άρθρο της Σοφίας Χριστοφορίδου στο gr, με αφορμή την επέτειο του Ολοκαυτώματος (27 Ιανουαρίου) για ένα πραγματικά τραυματικό και επίμαχο ζήτημα, τη διαρπαγή και λεηλασία των εβραϊκών περιουσιών στη μεταπολεμική Θεσσαλονίκη, ένα «κοινό μυστικό».
  • The Future of Memory: Holocaust Remembrance, History and New Media (αγγλόφωνο). Οι ομιλητές εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι μνήμες του Ολοκαυτώματος διατηρούνται και συζητούνται μέσω των νέων μέσων ενημέρωσης, καθώς και τις επιπτώσεις στην ιστορία του Ολοκαυτώματος. Εξετάζουν το ρόλο των νέων μέσων ενημέρωσης ως ένα ολοένα και πιο σημαντικό εργαλείο για την εκπαίδευση του κοινού, ιδίως των νέων, σχετικά με το Ολοκαύτωμα, καθώς και για την καταπολέμηση της άρνησης και της διαστρέβλωσης του Ολοκαυτώματος, του αντισημιτισμού και άλλων μίσους που βασίζονται στην ταυτότητα.
  • Μία περιήγηση σε εικονογραφημένα παιδικά βιβλία με θέμα το Ολοκαύτωμα από την Άντα Κατσίκη-Γκίβαλου. Ανάρτηση στην Book-Press, 19.2.202

Ιστότοποι-ιστοσελίδες με ενδιαφέρον για την ιστορική εκπαίδευση:

Τοπική Ιστορία:

  • Plaques commemoratives: Μία προσπάθεια σύνδεσης του φιλελληνικού κινήματος με τους δρόμους της Αθήνας του 2021-2022. Στο μεταίχμιο της δημόσιας ιστορίας, του τουρισμού και της πολιτιστικής διπλωματίας.

Αρθρογραφία

  • Κριτικό σημείωμα της Βασιλικής Λάζου στο Documento (4.2.2022), με τίτλο «Η πανωλεθρία της κατευθυνόμενης σκέψης του Στάθη Καλύβα», για την σειρά «Καταστροφές και θρίαμβοι». Συναφής κριτική από τον Πολυμέρη Βόγλη στο Left.gr (4.2.2022), με τίτλο «Ο μύθος του “καλού” ξένου» και του Χάρη Αθανασιάδη στο Documento (1.2.2022) με τίτλο «Θρίαμβος των ταμπού, καταστροφή της Ιστορίας;». Η άποψη του Στάθη Καλύβα στην Καθημερινή (6.2.2022), με τίτλο «Η μυστική σάλτσα».
  • Άρθρο του Νίκου Μαραντζίδη στην Καθημερινή (6.2.2022), με τίτλο «Ο Εμφύλιος μέσα μας!» για την επικαιρότητα και τη σημασία του Εμφυλίου Πολέμου (1946-1949), για τους «πολέμους της μνήμης» και για τις σχέσεις μεταξύ δημόσιας ιστορίας και πολιτικής.
  • Άρθρο του Γιάννη Παπαδόπουλου με τίτλο «Ξετυλίγοντας τον μίτο της αλήθειας: Απόγονοι Γερμανών στρατιωτών ερευνούν τη δράση τους επί Κατοχής στην Ελλάδα» στην Καθημερινή (10.2.2022). Αναδεικνύει τις ηθικές διαστάσεις της ιστορικής διερεύνησης τραυματικών ζητημάτων, όπως σφαγές πληθυσμών από κατοχικές δυνάμεις - όχι μόνο στην Ελλάδα. Διερεύνηση ιδιαίτερα σημαντική για τους επιγόνους θυτών και θυμάτων, καθώς αποτελεί τμήμα της οικογενειακής ιστορίας τους. Διερεύνηση που εξυπηρετείται, στην εποχή μας, από τον αποχαρακτηρισμό μυστικών εγγράφων και τη δημιουργία βάσεων δεδομένων όχι μόνο για ειδικούς επιστήμονες, αλλά και για ευρύτερο κοινό.
  • Αν και δεν σχετίζεται άμεσα με την ιστορική εκπαίδευση, ωστόσο, σχετίζεται σε βάθος με το εκπαιδευτικό πλαίσιο στο οποίο αυτή διαδραματίζεται: Η κριτική του Απόστολου Λακασά με τίτλο «Ρομποτική, σεξ και βαθμοθηρία» (εφ. Καθημερινή 3.2.2022) για την πρόσφατη ευθυγράμμιση της καινοτομίας των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στην πεπατημένη της αριθμητικής βαθμολόγησης.

Π. Γατσωτής, Ηλ. Στουραΐτης


Συντάκτες

Ενημερωτικό δελτίο