ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Νευροεπιστήμες και Διδακτική της Ιστορίας

[18/4/2022]

Νευροεπιστήμες και Διδακτική της Ιστορίας

Χαράλαμπος Κουργιαντάκης, μέλος Ε.ΔΙ.Π. στο Τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, με γνωστικό αντικείμενο Παιδαγωγικά-Διδακτική της Ιστορίας.

Περίληψη

Στην εργασία αυτή γίνεται μια διερεύνηση της σύνδεσης της νευροεπιστήμης, δηλαδή του διεπιστημονικού κλάδου που μελετά τη λειτουργία του ανθρώπινου εγκέφαλου, με την εκπαιδευτική πρακτική και ειδικότερα με τη διδακτική της Ιστορίας. Με βάση τη σχετική βιβλιογραφία καταδεικνύεται ότι, στο βαθμό που η διδασκαλία της Ιστορίας επιδιώκει -ως οφείλει- την ενεργή συμμετοχή των παιδιών στη διδακτική διαδικασία, με στόχο την αναζήτηση της ιστορικής αλήθειας και την ενεργοποίηση της κριτικής/ιστορικής σκέψης και με τη συνδρομή και την καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως η ιστορική ενσυναίσθηση, η νευροεπιστήμη φαίνεται να συνδέεται με αυτήν και να έχει δυνητικά σημαντική συμβολή.

Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι η έρευνα στο χώρο της νευροεπιστήμης για ζητήματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση βρίσκεται σε σχετικά πρώιμο στάδιο, δεδομένου ότι μεταξύ των ερευνητών δεν απουσιάζουν οι ενστάσεις και οι προβληματισμοί. Όσον αφορά το σημείο της σύζευξης της νευροεπιστήμης με τη διδακτική της Ιστορίας, η έρευνα προς το παρόν παρουσιάζει σοβαρό κενό, το οποίο η εργασία φιλοδοξεί να εντοπίσει και να αναδείξει.

Λέξεις κλειδιά

Διεπιστημονικότητα, νευροεπιστήμη, εκπαιδευτική νευροεπιστήμη, διδακτική της Ιστορίας, ιστορική ενσυναίσθηση, ιστορική σκέψη.

Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.


Συντάκτες

Ενημερωτικό δελτίο