Υποψήφιοι εκπαιδευτικοί συζητούν για τον αποτελεσματικό εκπαιδευτικό: έρευνα με ομάδα εστίασης
Μενέλαος Τζιφόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Περίληψη
Ο εκπαιδευτικός σήμερα είναι -ευτυχώς- κάτι παραπάνω από απλός μεταδότης γνώσεων. Εμπλέκεται σε μία δυναμική, αλληλεπιδραστική, αναστοχαστική και μεταγνωστική διαδικασία διδασκαλίας και (από)μάθησης. Ποια, όμως, χαρακτηριστικά μπορούμε να προσδώσουμε στον σύγχρονο εκπαιδευτικό, ώστε να τον αποκαλούμε «αποτελεσματικό»; Ποια αξιοποιήσιμα -για τη διδασκαλία- στοιχεία θα προσθέσει στην επαγγελματική του ‘φαρέτρα’; Η δημοσίευση αυτή, αφορμάται από την παραδοχή ότι ο εκπαιδευτικός μαθαίνει συνεχώς, τόσο ενδοϋπηρεσιακά όσο και στη διάρκεια των πανεπιστημιακών του σπουδών. Σημαντικό ρόλο φαίνεται να διαδραματίζει, συνεπώς, και η εμπλοκή του στη διαδικασία της πρακτικής άσκησης. Στην έρευνα, που θα παρουσιαστεί, σκιαγραφούνται οι πεποιθήσεις υποψηφίων εκπαιδευτικών του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δ.Π.Θ. για τον αποτελεσματικό εκπαιδευτικό. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσω μίας ποιοτικής-ερμηνειοκρατικής προσέγγισης και, ειδικότερα, με την τεχνική των ομάδων εστίασης. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν τις αναστοχαστικές οπτικές των υποψηφίων εκπαιδευτικών για τον αποτελεσματικό εκπαιδευτικό και πώς επιδρά σ’ αυτές η πρακτική τους άσκηση.
Λέξεις-κλειδιά: αποτελεσματικός εκπαιδευτικός, πεποιθήσεις, πρακτική άσκηση
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.