Εκπαιδευτικά προγράμματα στα ελληνικά αρχαιολογικά μουσεία και σύγχρονες προκλήσεις ως προς την Εκπαίδευση στην Πολιτότητα
Δέσποινα Καλεσοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία
Ελένη Μουσένα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία
Περίληψη
Το κείμενο εξετάζει τις μεθοδολογικές προκλήσεις που μπορεί να έχει ο προσανατολισμός των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα αρχαιολογικά μουσεία σε θεματικές που σχετίζονται με πολιτικές αξίες, ο οποίος συμβάλλει στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών που στέκονται κριτικά απέναντι στο παρελθόν, αναζητώντας σε αυτό διδάγματα και εναύσματα για αναστοχασμό γύρω από ζητήματα σχετικά με την έννοια της πολιτότητας σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο. Το άρθρο βασίζεται σε ποιοτική έρευνα που διενεργήθηκε με στελέχη του εκπαιδευτικού προσωπικού ελληνικών αρχαιολογικών μουσείων, διερευνώντας το σκεπτικό διαμόρφωσης των υπαρχόντων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και τους τρόπους ενίσχυσης της διάστασης της πολιτότητας στον σχεδιασμό τους. Η πολιτότητα αναγνωρίστηκε ως μια ιδιαίτερα χρήσιμη και επίκαιρη διάσταση, η οποία είναι καλό να ενταχθεί συνειδητά στον σχεδιασμό των εκπαιδευτικών προγραμμάτων των αρχαιολογικών μουσείων και να ενισχυθεί με μεθόδους βιωματικής μάθησης και κριτικής διαπραγμάτευσης της γνώσης για το παρελθόν, προκειμένου να συζητηθούν ηθικά διλήμματα και κοινωνικές και πολιτικές αξίες που συνεισφέρουν στην ενημερωμένη στάση και δράση σε σχετικά σύγχρονα ζητήματα.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.