Πολιτιστικές διαδρομές, κριτικές αναγνώσεις
Γεωργία Κουσερή, εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Δρ. στην Ιστορική εκπαίδευση στο σχολείο και το μουσείο
Περίληψη
Στο άρθρο θα παρουσιαστεί το σχολικό πρόγραμμα με τίτλο Πολιτιστικές διαδρομές - κριτικές αναγνώσεις. Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν οι μαθητές να αποκτήσουν κριτική σκέψη και μεταγνωστικές δεξιότητες ανάγνωσης σε σχέση με τη δημόσια αρχαιολογία και ιστορία που παράγεται γύρω τους και ειδικά αυτή που παρουσιάζεται στα μουσεία. Ο σκοπός αυτός επετεύχθη με το να θέσουμε τους μαθητές σε διαδικασίες κριτικής ανάγνωσης και όχι παθητικής θέασης των μουσειακών εκθέσεων, μέσα από διαβαθμισμένες δραστηριότητες, που σκοπό είχαν την κατανόηση της δομής των αφηγημάτων αυτών και της ανίχνευσης των πολυτροπικών μέσων που αξιοποιούνται στο μουσειακό περιβάλλον.
Αξιοποιώντας απόψεις από τον χώρο της ιστορικής εκπαίδευσης και της μουσειολογίας δημιουργήθηκε ερωτηματολόγιο ανάγνωσης των μουσειακών εκθέσεων, ερωτηματολόγιο που συνδιαμόρφωσε και αναμόρφωσε η ομάδα σταδιακά σε σχέση με την ανάγνωση των ακόλουθων μουσειακών εκθέσεων: η έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου» (Εθνικό Αρχαιολογικά Μουσείο), «Η απαγορευμένη πόλη» (Μουσείο Ακρόπολης), τη μόνιμη έκθεση του Μουσείου Ακρόπολης.
Η δράση ανέδειξε ότι ο διάλογος των μαθητών με τα μουσειακά αφηγήματα στον δημόσιο χώρο είναι περισσότερο αναγκαίος παρά ποτέ. Προγράμματα όπως το συγκεκριμένο, που κρατούν ανοιχτό τον διάλογο και αναπτύσσουν την κριτική σκέψη των μαθητών, έχουν προστιθέμενη αξία στην εκπαιδευτική διάσταση του σύγχρονου σχολείου, που θέλει να συνδέεται ουσιαστικά με την κοινωικοπολιτισμμική πραγματικότητα των μαθητών. Επιπλέον, τέτοια πολιτιστικά προγράμματα στοχεύουν στην ανάδειξη των πολύπλευρων ικανοτήτων των μαθητών, ικανοτήτων που αναπτύσσονται κυρίως γνωστικά στο τυπικό σχολικό πρόγραμμα, απεναντίας καλλιεργούνται πιο ολόπλευρα σε άτυπες μορφές εκπαίδευσης.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.