Αριθμός μαθητών ανά τμήμα, ψυχολογικό κλίμα και σχολική επίδοση. Ερευνητική προσέγγιση του πεδίου
Δημήτρης Βοζίκας, απόφοιτος του Τμήματος Φιλολογίας Ε.Κ.Π.Α, Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Σπουδών («Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου» - Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης), υποψήφιος διδάκτορας στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Ε.Κ.Π.Α.
Περίληψη
Η παρούσα έρευνα εστιάζει σε ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την επίδοση των μαθητών. Ειδικότερα, ερευνητικό ερώτημα αποτελεί αν και κατά πόσο ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα επηρεάζει την επίδοσή τους. Ως παρεμβαλλόμενη μεταβλητή ορίζεται το ψυχολογικό κλίμα της τάξης. Για την έρευνα του ζητήματος θεωρήθηκε ως προσφορότερη η ποσοτική ερευνητική μέθοδος, με χρήση αυτο-συμπληρούμενου ερωτηματολογίου. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προκύπτει ότι στα μικρά σε μέγεθος τμήματα διαμορφώνεται το κατάλληλο ψυχολογικό κλίμα, που ευνοεί την ανάπτυξη συνεργατικότητας και τη δημιουργική επικοινωνία μεταξύ των μαθητών και του εκπαιδευτικού. Στα τμήματα αυτά, συνεπώς, δημιουργούνται οι ευνοϊκότερες προϋποθέσεις για τη βελτίωση της επίδοσης των μαθητών.
ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: Σχολική επίδοση, ψυχολογικό κλίμα, μέγεθος τμήματος, ποσοτική μέθοδος, εκπαιδευτική διαδικασία.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.