Ο ρόλος, οι δεξιότητες και η εκπαίδευση των διευθυντών στη διαχείριση των οργανωσιακών σχολικών συγκρούσεων: μια θεωρητική προσέγγιση
Χρήστος Γραμματικόπουλος, φιλόλογος, εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Περίληψη
Οι συγκρούσεις αποτελούν σύνηθες φαινόμενο στους σχολικούς οργανισμούς και οφείλονται σε προσωπικούς και οργανωσιακούς παράγοντες. Οι συνέπειές τους θεωρούνται, κατά βάση, αρνητικές, καθώς μπορούν να προκαλέσουν δυσαρμονία στις σχέσεις, ψυχολογικά και σωματικά προβλήματα, όπως και αποστασιοποίηση, αίσθημα παραίτησης και σκέψεις για εγκατάλειψη του εκπαιδευτικού λειτουργήματος. Ωστόσο, η κατάλληλη διαχείριση των συγκρούσεων μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση της λειτουργίας και της αποδοτικότητας των σχολείων. Είναι δυνατόν, ειδικότερα, να ενισχυθούν το ομαδικό πνεύμα, η συνεργατικότητα, η λήψη αποφάσεων υψηλής ποιότητας και να προκριθούν καινοτόμες ιδέες και δράσεις που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του σχολικού οργανισμού. Για την αποτελεσματική διαχείριση των συγκρούσεων στα σχολεία, κομβικός κρίνεται από τους ερευνητές ο ρόλος του διευθυντή. Αν διαθέτει ηγετικές, επικοινωνιακές, συμβουλευτικές και διοικητικές/οργανωτικές δεξιότητες, μπορεί να διαμορφώσει θετικό κλίμα και να επηρεάσει αποφασιστικά τη συμπεριφορά των σχολικών μελών. Μεγάλη σημασία έχουν, επιπλέον, και τα προσωπικά του χαρακτηριστικά. Έτσι, το όραμα, η ενσυναίσθηση, η αυτορρύθμιση, η δικαιοσύνη και το αίσθημα εμπιστοσύνης που μεταδίδει λειτουργούν θετικά. Η εκπαίδευση και οι επιμορφώσεις σε ζητήματα διαχείρισης των συγκρούσεων, πάντως, μπορούν να παράσχουν ανεκτίμητη συνδρομή στο δύσκολο έργο του διευθυντή, που αφορά όχι στην αποφυγή και την εξάλειψη αλλά στον μετασχηματισμό των συγκρούσεων σε ευκαιρίες ανάπτυξης του σχολικού οργανισμού.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.