Μετάβαση από το σχολείο στην εργασία: ζητήματα, προοπτικές και προτάσεις για τον επαγγελματικό προσανατολισμό των εφήβων
Κατερίνα Αργυροπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Παι.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
Απόσπασμα:
Η μετάβαση από το σχολείο στον κόσμο της εργασίας θεωρείται η πρώτη σημαντική επαγγελματική μετάβαση για πολλά άτομα, ενώ αντιπροσωπεύει ένα κρίσιμο αναπτυξιακό έργο στην εφηβεία, το οποίο φαίνεται ότι έχει σημαντικές επιπτώσεις στη μακροπρόθεσμη επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη του ατόμου (Steiner, Hirschi & Akkermans, 2022). Δεν αποτελεί, λοιπόν, έκπληξη το γεγονός ότι τα τελευταία 25 χρόνια, η μετάβαση από την εκπαίδευση στην εργασία έχει λάβει σημαντική προσοχή στο επιστημονικό πεδίο της συμβουλευτικής σταδιοδρομίας και της επαγγελματικής ψυχολογίας (Akkermans, et al., 2021). Υπό το πρίσμα αυτό, η μετάβαση από το σχολείο στον κόσμο της εργασίας θεωρείται συχνά πολύπλοκη και απαιτητική, προκαλεί συναισθηματική φόρτιση, ενώ περιλαμβάνει την αξιοποίηση γνωστικών δεξιοτήτων και συμπεριφορών διαχείρισης (στοιχεία προσωπικότητας, κοινωνικές δεξιότητες). Οι εκπαιδευτικές ή επαγγελματικές μεταβάσεις μπορεί να αναφέρονται στη διερεύνηση εκπαιδευτικών ή ακαδημαϊκών κατευθύνσεων, σε αλληλουχία θέσεων εργασίας, σε αλλαγές στην επαγγελματική συμπεριφορά ή ακόμη, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων (Savickas & Porfeli, 2012).
Εύλογα, λοιπόν, δημιουργείται το ερώτημα: «Ποιοι παράγοντες συγκροτούν μια επιτυχημένη μετάβαση από τον δομημένο τρόπο ζωής του σχολείου στον λιγότερο δομημένο εξωτερικό κόσμο;»
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.