Ο Κωνσταντίνος Τσάτσος στο Υπουργείο Παιδείας κατά την πρώτη μετεμφυλιακή χρονιά στην Ελλάδα (1949-1950)
Θεόδωρος Σαϊραδάρης
Περίληψη
Η χρονική περίοδος (1949-50) της αμερικανικής βοήθειας στην Ελλάδα εξετάζεται από τους ιστορικούς στο πλαίσιο του στρατιωτικού, διοικητικού και γενικότερου οικονομικού τομέα, καθώς τερματίζεται ο Εμφύλιος. Για τα εκπαιδευτικά θέματα και για την πολιτική που εφαρμόστηκε σε αυτά, οι αναφορές των ιστορικών της εκπαίδευσης είναι γενικές και δεν έχουν μελετηθεί διεξοδικά αρχεία και πηγές που θα μάς διαφωτίσουν περισσότερο, για το εκπαιδευτικό ιστορικό συνεχές της συγκεκριμένης περιόδου. Το στοιχείο που διαφοροποιεί τη θητεία του Κ. Τσάτσου στο Υπουργείο Παιδείας και θα μπορούσε να θεωρηθεί ως αφετηρία για τη μελέτη των μετεμφυλιακών εκπαιδευτικών μεταρρυθμιστικών προσπαθειών, είναι η σαφής αστική αντίληψη για τον ρόλο των εκπαιδευτικών μηχανισμών. Ο Κ. Τσάτσος έχει ήδη διαμορφώσει τις βασικές του θέσεις για τη θεραπεία των κοινωνικών και εκπαιδευτικών προβλημάτων, εκφράζοντας τις τάσεις του φιλελεύθερου αστικού εκσυγχρονισμού της περιόδου.
O Θεόδωρος Σαραϊδάρης είναι υποψήφιος διδάκτορας στο Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ.