Η Ακαδημία Αθηνών και ειδικότερα το Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής και Λατινικής Γραμματείας (ΚΕΕΛΓ), σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (ΚΕΓ), στη Θεσσαλονίκη, οργάνωσε ημερίδα με θέμα: Η διδασκαλία των κλασικών γραμμάτων στην ελληνική εκπαίδευση. Αναζητώντας το σχολικό παράδειγμα του 21ου αιώνα.
Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε, με εξαιρετική επιτυχία, ενώπιον πολυπληθούς ακροατηρίου, στις 4 Δεκεμβρίου 2019, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της Ακαδημίας Αθηνών. Κύριος σκοπός της ημερίδας ήταν αφενός να προβληθεί η υποβάθμιση της ανθρωπιστικής παιδείας στον τόπο μας και αφετέρου να υποδειχθούν μέσα και τρόποι, για την άμεση λήψη αποτελεσματικών μέτρων από την Πολιτεία, για την ανάδειξη των κλασικών γραμμάτων, που αποτέλεσαν βασικό άξονα στη συγκρότηση του σύγχρονου σχολείου στην Ελλάδα και σ όλο το δυτικό κόσμο.
Η κήρυξη των εργασιών έγινε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Προκόπιο Παυλόπουλο, ο οποίος αναφέρθηκε, επί μακρόν, στη σημασία της κλασικής παιδείας και στην ιδιαίτερη σχέση της ελληνικής εκπαίδευσης με τα κλασικά γράμματα, τονίζοντας, με έμφαση, τους τρεις πυλώνες του ανθρωπισμού: γλώσσα, παιδεία και ιστορία.
Χαιρετισμό απέστειλε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, ενώ αντίστοιχους απηύθυναν η Γενική Γραμματέας Α΄/θμιας και Β΄/θμιας Εκπαίδευσης και ο Γενικός Γραμματέας Ανωτάτης Εκπαίδευσης.
Στην ημερίδα συμμετείχε μια πλειάδα εισηγητών, έγκριτων κλασικών φιλολόγων και καταξιωμένων εκπαιδευτικών: οι Ακαδημαϊκοί Αντ. Ρεγκάκος και Θεοδ. Παπαγγελής, οι πανεπιστημιακοί Καθηγητές της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας, Αμφιλ. Παπαθωμάς, Ευάγ. Αλεξίου, Δημ. Καραδήμας, Ανδρ. Μαρκαντωνάτος, Χρ. Τσαγγάλης, από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, η Πρόεδρος Τασούλα Καραγεωργίου, ο Γενικός Γραμματέας Αντ. Μαστραπάς και ο Ειδικός Γραμματέας, Αναστ. Στέφος, ενώ από Κ.Ε.Γ. ο Πρόεδρος Ιωάν. Καζάζης, ο πανεπιστημιακός Δημ. Κουτσογιάννης, ο Συντονιστής Εκπαίδευσης Αναστ. Μάτος και ο καθηγητής του Π.Σ.Π.Θ. Βασ. Μπετσάκος.
Οι εισηγητές αναφέρθηκαν διεξοδικά στη διδασκαλία των κλασικών γραμμάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και στην περαιτέρω υποβάθμισή τους, όπως: μείωση ωρών διδασκαλίας, αφαίρεση του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στη Γ΄ Λυκείου και δη του Επιταφίου, κορυφαίου κειμένου της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, που διδασκόταν ακόμη και στα χρόνια της δικτατορίας -, κατάργηση εξέτασης του μαθήματος στο Γυμνάσιο και στη Β΄ Λυκείου (κορμού), μη διδασκαλία ομηρικής και λυρικής ποίησης, από το πρωτότυπο, παντελή κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών κ.ά.
Έτσι, διατυπώθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις και προοπτικές για την ανύψωση του επιπέδου διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, αλλά και των Λατινικών· ειδικότερα, ως προς το φλέγον θέμα των διδακτικών εγχειριδίων που χρήζουν ανανέωσης έγινε λόγος για νέες διδακτικές μεθόδους προσέγγισης του κειμένου από πρωτότυπο και από μετάφραση, την επιμόρφωση των φιλολόγων καθηγητών παντελώς ανύπαρκτη , καθώς και την αναθεώρηση και ανανέωση των Προγραμμάτων Σπουδών στα Τμήματα Φιλολογίας των Ελληνικών Πανεπιστημίων.
Στη στρογγυλή τράπεζα, που επισφράγισε τις εργασίες της ημερίδας, επικρίθηκε δριμύτατα ο απηνής διωγμός της ανθρωπιστικής παιδείας, εκ μέρους της Πολιτείας, και τονίσθηκε η αναγκαιότητα της υπεράσπισης των φιλολογικών μαθημάτων στην Εκπαίδευση και ιδιαίτερα της μελέτης των αρχαιοελληνικών κειμένων στα οποία η κλασική παράδοση αποτύπωσε τις αναλλοίωτες αξίες του ανθρωπισμού.