ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Συμπεριληπτικός γραμματισμός και ανάπτυξη δημιουργικών ικανοτήτων σε μικτά περιβάλλοντα εκπαίδευσης
pic

[29/12/2023]

Συμπεριληπτικός γραμματισμός και ανάπτυξη δημιουργικών ικανοτήτων σε μικτά περιβάλλοντα εκπαίδευσης 

Βασιλική Ιωαννίδη, Ph.D., Μεταδιδακτορική ερευνήτρια Π.Τ.Δ.Ε. ΕΚΠΑ. Μέλος ΣΕΠ ΕΑΠ. Συντονίστρια ΘΕ & ΣΕΠ ΑΠΚΥ

Κωνσταντίνος Δ. Μαλαφάντης, Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διευθυντής Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Εφαρμογών και Παραγωγής Εκπαιδευτικού Υλικού Π.Τ.Δ.Ε. ΕΚΠΑ

Περίληψη

H παρούσα εργασία[1] αφορά την ευρύτερη ερευνητική περιοχή της «Συμπεριληπτικής Εκπαίδευσης» και εστιάζει σε μία συνδυαστική προσέγγιση αναφορικά με τη συμπεριληπτικότητα και τη δημιουργικότητα μέσα από διαθεματικές συζεύξεις σε όλα τα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος που δύνανται να εφαρμοστούν στη μικτή μάθηση. Είναι κοινός τόπος ότι η γλώσσα ως βασικό εργαλείο για τη διεξαγωγή πολλών και ποικίλων περιστάσεων επικοινωνίας στη μάθηση και τη ζωή είναι σκόπιμο να καλλιεργείται μέσα από δημιουργικές μεθόδους διδασκαλίας. Στο πλαίσιο αυτό, τρεις επιμέρους δημιουργικές ικανότητες που μπορούν να ασκηθούν είναι η ικανότητα παραγωγής μεγάλου αριθμού ιδεών, η ικανότητα παραγωγής διαφορετικών ιδεών με έμφαση την επίλυση ενός πραγματικού ή υποθετικού προβλήματος και η ικανότητα παραγωγής καινοτόμων ιδεών (Παρασκευόπουλος & Παρασκευοπούλου, 2009). Η παρούσα εργασία αποσκοπεί μέσω μιας κριτικής ανασκόπησης βιβλιογραφικών πηγών να αναδείξει διδακτικές εφαρμογές και δημιουργικές πρακτικές γραμματισμού ως μία σύγχρονη αειφόρο δυναμική της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης (Ioannidi & Malafantis, 2022a) και σχολικής βελτίωσης για όλες τις μαθησιακές διαφορές (Ioannidi & Malafantis, 2022b) στο γενικό σχολείο. Η σημαντικότητα της παρούσας μελέτης έγκειται στο να αποτελέσει εφαλτήριο για μελλοντικές έρευνες στο σχεδιασμό συμπεριληπτικών εκπαιδευτικών δράσεων που θα σχετίζονται με δημιουργικές πρακτικές στον πραγματικό κόσμο και δη απέναντι στους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης (ΟΗΕ, 2015). Ένα τέτοιο μαθησιακό γεγονός κρίθηκε σημαντικό για την ενίσχυση της εμπλοκής των μαθητών/τριών[2] στη μικτή μάθηση, όπως υπαγορεύεται από τις σύγχρονες επιταγές εκπαίδευσης και συμπερίληψης (Pun, 2012).

Λέξεις-κλειδιά: Συμπερίληψη, δημιουργικότητα, δημιουργική σκέψη, δημιουργικές ικανότητες, συμπεριληπτική εκπαίδευση, συνεργατική επίλυση, γραμματισμός, τέχνες

[1] Η παρούσα επιστημονική εργασία σε μία πρώιμη μορφή έχει παρουσιαστεί ως εξ αποστάσεως αναρτημένη εργασία (e-poster) στο 1ο Συνέδριο Παιδαγωγικής Κιλκίς, Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς. Κιλκίς (26-27/5/2023) με τον τίτλο: «Η ανάπτυξη δημιουργικών ικανοτήτων ως σύγχρονη δυναμική της Συμπεριληπτικής Εκπαίδευσης».

[2] Όπου στο κείμενο αναφέρεται «μαθητής, μαθητές», κ.λπ. νοείται «μαθητής/-τρια, μαθητές/-τριες», κ.λπ.

Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.


Συντάκτες

Ενημερωτικό δελτίο