[21/4/2025]
Ορθογραφία, φωνολογική επίγνωση, μνήμη. Διδάσκοντας μαθητές/-τριες με δυσλεξία
Τσακαλίδου Σοφία, Μεταδιδακτορική ερευνήτρια, Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας & Φιλολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Περίληψη
Η ορθογραφημένη γραφή, η φωνολογική επίγνωση και η μνήμη αποτελούν τομείς όπου, εκτός από την ανάγνωση, συναντώνται οι συνηθέστερες δυσκολίες των μαθητών/-τριών με δυσλεξία. Οι δυσκολίες αυτές, ωστόσο, μπορούν να ξεπεραστούν εφόσον ο/η εκπαιδευτικός εργαστεί συστηματικά καταγράφοντας αφενός τις συγκεκριμένες δυσκολίες του/της μαθητή/-τριας και επιλέγοντας αφετέρου τα εργαλεία, τα οποία θα τον/την ενισχύσουν και θα βελτιώσουν την επίδοσή του/της στην ορθογραφημένη γραφή, τη φωνολογική επίγνωση και θα ενισχύσουν τη μνήμη του/της. Η καταγραφή των συγκεκριμένων δυσκολιών είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς όταν ο/η εκπαιδευτικός γνωρίζει τις δυσκολίες, μπορεί να τις ομαδοποιήσει και πιο στοχευμένα να αποφασίσει τους επιμέρους τομείς ή/και τις επιμέρους δυσκολίες, στις οποίες είναι απαραίτητο να επικεντρωθεί στη διδασκαλία του/της. Υπάρχουν πολυάριθμες προτεινόμενες τεχνικές και εργαλεία, που ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει για την καλλιέργεια των επιμέρους αυτών δεξιοτήτων, δηλαδή της ορθογραφημένης γραφής, της μνήμης και της φωνολογικής επίγνωσης, εστιάζοντας στις καταγεγραμμένες ανάγκες και δυσκολίες των μαθητών/-τριών με δυσλεξία, αλλά και κατ’ επέκταση όλου του μαθητικού πληθυσμού μιας εκ προοιμίου ανομοιογενούς τάξης.
Λέξεις-κλειδιά: ορθογραφημένη γραφή, φωνολογική επίγνωση, μνήμη, δυσλεξία
Περιεχόμενα του τεύχους 193-194
Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2025 στη σχετική ιστοσελίδα.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.