ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Η Ομάδα Ιστορίας προτείνει για τον Μάιο του 2025
Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
pic

[25/5/2025]

Νέες εκδόσεις:

Christofis, Nikos (ed.) (2025). History and Historiography in Greece. Recent Trends. New York: Berghahn.

Dean, David (2025). Performing Public History. Case Studies in Historical Storytelling. Routledge.

Klemperer, Victor (2025). Η γλώσσα του Τρίτου Ράιχ. Το σημειωματάριο ενός φιλολόγου, μτφρ. Ζαχαριάδου Μαργαρίτα. Αθήνα: Άγρα.

Κιτρομηλίδης, Πασχάλης - Τσουκαλάς, Κωνσταντίνος (επιμέλεια), Η Ελληνική Επανάσταση, Κριτικό Λεξικό (2025), μτφρ. Κώστας Κουρεμένος. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.

Κωστής, Κώστας - Ριζάς, Σωτήρης (επιμέλεια) (2025). Ιστορίες της Μεταπολίτευσης. Αθήνα: Πατάκης

Νικολόπουλος, Αντώνης (Soloúp) - Μουλά, Ευαγγελία (2025). Με οδηγό το Αϊβαλί - Τα κόμικς στην εκπαίδευση. Αθήνα: Διόπτρα.

Περιοδικό Μνήμων, 41 (2024). Με πολύ ενδιαφέροντα άρθρα και βιβλιοκρισίες.

Περιοδικό Τα Ιστορικά, τεύχος 80.

Πεχλιβάνης, Πασχάλης (2025). Η Ματαιοδοξία του καθήκοντος. Διπλωματία, γράμματα, δικτατορία στη ζωή του Χρήστου Ξανθόπουλου-Παλαμά. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.

Πλουμίδης, Σπυρίδων (2025). «Η της πολιτείας δόξα», Στέμμα και πολιτική στην Ελλάδα (1830-1974). Αθήνα: Μίνωας. Βιβλιονετ

Εκθέσεις, επετειακά, αφιερώματα, εκδηλώσεις, διδακτικές επισκέψεις:

Διεθνής Ημέρα Μουσείων (18η Μαΐου). Από το ελληνικό τμήμα του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων.

Ψήφισμα (resolution) της Διεθνούς Ένωσης Ειδικών για τις Γενοκτονίες (International Association of Genocide Scholars) με αφορμή την ημέρα μνήμης της γενοκτονίας των Ποντίων (19η Μαΐου), που έχει αναγνωριστεί από την ελληνική Βουλή το 1994.

«Σαν Σήμερα: 21 Απριλίου 1967 – Πραξικόπημα των συνταγματαρχών στην Ελλάδα», άρθρο στην Καθημερινή 21.4.2025.

Ημερίδες, συνέδρια, σεμινάρια, εκπαιδευτικά προγράμματα:

Ένωση Προφορικής Ιστορίας (ΕΠΙ). Θερινό Σχολείο για την Προφορική Ιστορία

Πρόγραμμα φοιτητικού συνεδρίου «Νέο-μεσαιωνισμοί: Σύγχρονες Αναπαραστάσεις και Ιδεολογικές Χρήσεις του Μεσαίωνα». Πέμπτη 22 και Παρασκευή 23 Μαΐου 2025 διαδικτυακά μέσω Zoom!

Το Σάββατο 24 Μαΐου 2025 11:00΄-15:00΄, ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Κέντρο Αφρικανικής Τέχνης και Πολιτισμών ANASA διοργανώνει συμμετοχικό εργαστήριο στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, στο πλαίσιο της έκθεσης «Η Αφρική ανάμεσά μας» και της συνοδευτικής έκθεσης σύγχρονης τέχνης «Αναζητώντας τη θεά». Για τη συμμετοχή σας, συμπληρώστε τη φόρμα εδώ. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας, και θα ενημερωθείτε με ηλεκτρονικό μήνυμα.

29 Μαΐου 2025 18:30΄-20:30΄ «Φιλανθρωπία και Εξουσία: Τα Ιμαρέτ ως Πολιτικά Εργαλεία στην Οθωμανική Κοινωνία». Συζήτηση στο Κέντρο Έρευνας για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες.

Επ’ αμοιβή νέο, διαδικτυακό, μονοετές, Διεθνές Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα με τίτλο «Ταυτότητα, Εκπαίδευση και Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό» από το ΕΚΠΑ με διεθνή συνεργασία.

Εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών

Ιστότοποι-ιστοσελίδες με ενδιαφέρον για την ιστορική εκπαίδευση:

National Geographic: History & Culture. Με δεσμούς για άλλους ενδιαφέροντες ιστότοπους ιστορικού και αρχαιολογικού περιεχομένου.

Αφιέρωμα στην Τοπική Ιστορία από την αγγλική ένωση εκπαιδευτικών για την Ιστορία (The Historical Association)

Όλγα Κατσιαρδή-Hering: «Δεν είναι στριμωγμένος στα όρια του ελληνικού κράτους ο Νέος Ελληνισμός». Συνέντευξη στους Κωνσταντίνο Ηροδότου - Αριστείδης Χατζή. The Book’s Journal, 3.5.2025

Αρθρογραφία:

Τάσος Σακελλαρόπουλος, «Η ηθική σκευή που εξασθενεί. Άλλες κοινωνίες, και όχι η δική μας, ωρίμασαν και πορεύθηκαν για τις χρυσές πολιτικά δεκαετίες της ∆ύσης μέσα από τον ηθικό σεβασμό του τέλους του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και της αντίστασης των λαών». Άρθρο στην Καθημερινή, 14.5.2025.

«Τα προσφυγικά είναι χώροι φτιαγμένοι από θλίψη, οργή, μόχθο και επιμονή». Ο «ιστορικός περίπατος» έγινε στη Νίκαια, στις 18.5.2025, αλλά το πολύ ενδιαφέρον άρθρο στην Εφημερίδα των Συντακτών παραμένει.

«Υποθηκοφυλακεία. Από τον Καποδίστρια στο “γρηγορόσημο”». Άρθρο στην Καθημερινή 21.4.2025 για ένα θέμα κοινωνικής ιστορίας, με διοικητικές και οικονομικές διαστάσεις.

«Τι θα βρούμε στο λήμμα «Μαυροκορδάτος». Η «Κ» επιλέγει αποσπάσματα από το «Κριτικό λεξικό» της Ελληνικής Επανάστασης που κυκλοφόρησε στα ελληνικά». Ανάρτηση 26.4.2025.

«Η Ελλάδα, η Ρωσία και το Ανατολικό Ζήτημα. Η ευχαριστήρια επιστολή του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου στον Τζορτζ Κάνινγκ τον Μάρτιο του 1825 και η προτροπή “γέφυρας” με τις ΗΠΑ». Άρθρο στην Καθημερινή 28.4.2025. Μία προσέγγιση του Ανατολικού Ζητήματος «με σχεδόν προφητικό τρόπο, 127 χρόνια πριν από την ταυτόχρονη είσοδο της Ελλάδας και της Τουρκίας στο ΝΑΤΟ».

Επίμαχα-Τραυματικά:

«Μαρτυρίες απογόνων Ναζί στη Γερμανία & δωσιλόγων στην Ελλάδα. Το τέλος του Β΄ Π.Π. δεν άφησε πίσω του μόνο ήρωες και αντιστασιακούς. Άφησε Ναζιστές και δωσίλογους. Πώς βιώνουν αυτή τη βαριά κληρονομιά οι απόγονοί τους;» Μια έρευνα της Μαρίας Ρηγούτσου». Ανάρτηση στην ελληνόφωνη Deutsche Welle 7.5.2025.

«Ολοκαύτωμα, Γάζα και ηθική εγρήγορση» του Χ. Τσούκα, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και ερευνητή καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Warwick. Η Καθημερινή 20.4.2025. Για τη σχέση Ολοκαυτώματος-γενοκτονίας, Ισραήλ-Γάζας, θύματος-θύτη, άλλοτε-τώρα, Ιστορίας-Ηθικής.

«Μιλούν» οι τάφοι του Γεντί Κουλέ”. «Το πόρισμα των ιατροδικαστών περιμένουν δεκάδες οικογένειες που τηλεφωνούν στον Δήμο Συκεών, θέλοντας να δώσουν δείγματα DNA, με την ελπίδα ότι θα ταυτοποιηθούν οι συγγενείς τους που εκτελέστηκαν στον Εμφύλιo. Η «Κ» ξεφυλλίζει την ιστορία ενός τραύματος που ξυπνάει». Η Καθημερινή, 19.5.2025.

Εκπαιδευτικά:

«Οταν τα κόμικς μπαίνουν στην τάξη είναι πάντα γιορτή». Πρώτη ώρα στο σχολείο με Soloúp. Ο κομίστας Soloúp και η εκπαιδευτικός Ευαγγελία Μουλά μιλούν στην «Κ» για τη δύναμη που μπορεί να έχουν τα καρέ των κόμικς στην εκπαίδευση, με αφορμή το νέο τους βιβλίο. Η Καθημερινή, 4.5.2025.

Διάλογος στο Βήμα, «Αξιολογώντας την αξιολόγηση», 8.5.2025. Ο πανεπιστημιακός καθηγητής Σήφης Μπουζάκης και ο εκπαιδευτικός Γιάννης Κατράδης εξηγούν γιατί πρόκειται για μια σημαντική για το εκπαιδευτικό σύστημα διαδικασία αλλά όπως εφαρμόζεται είναι «στημένη» και αντιπαραγωγική.

«Σχολεία: Η μείωση της ύλης, οι εκπαιδευτικοί μονόλογοι και τα πειράματα με τα προγράμματα σπουδών». Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Στρ. Στρατηγάκη στη Ναυτεμπορική, 10.5.2025 για την εκπαιδευτική επικαιρότητα.

Διεθνείς τοποθετήσεις:

EuroClio, Moving Europe – Negotiating Legacies of Migration at the Museum: Throughout this two year long project, EuroClio will work alongside the University of Hildesheim, a network of migration museums across Europe, and students who will research local histories of migration at the museum.

Το περιοδικό της International Society for History Didactics (ISHD) (τεύχος 45/2024) είναι ελεύθερα προσβάσιμο εδώ.

Open Educational Resources (OER) Project updates for 2025–26

Open Educational Resources (OER) Globalization. Explore the lesson plans.

 


Συντάκτες

Γλώσσα συνημμένου: Ελληνικά Τύπος: Αρχείο PDF Ενημερωτικό δελτίο - Μάιος 2025
Ενημέρωση: 25-05-2025 10:38 - Μέγεθος: 408.9 KB

Ενημερωτικό δελτίο