
[27/12/2025]
Πολιτικές Μνήμης και Πόλεμοι Ιστορίας: Η περίπτωση της Αγγλίας (2010-2014)
Μαρία Μαυρομμάτη, Επίκουρη Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική της Ιστορίας», Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ.
Περίληψη
Η παρούσα μελέτη εξετάζει τους «πολέμους ιστορίας» στην Αγγλία την περίοδο 2010-2014, και συγκεκριμένα την απόπειρα μεταρρύθμισης του Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας από τον Υπουργό Παιδείας Michael Gove. Στο ευρύτερο πλαίσιο της ανόδου του ευρωσκεπτικισμού και της αναζήτησης μιας ανανεωμένης βρετανικής ταυτότητας, η παρέμβαση του Gove επιχείρησε να αντικαταστήσει τις παιδοκεντρικές μεθόδους και τις πολυπρισματικές προσεγγίσεις της ιστορίας με μια ενιαία εθνική αφήγηση, εστιασμένη στο εθνικό μεγαλείο και στη διαχρονική συνέχιση των «βρετανικών αξιών». Η πρόταση για ένα πατριωτικό, γεγονοτολογικό πρόγραμμα σπουδών προκάλεσε έντονη δημόσια συζήτηση και αντιδράσεις από ιστορικούς, παιδαγωγούς και θεσμικούς φορείς, που υποστήριξαν την ανάγκη για πλουραλισμό, πολυπρισματικότητα, ανάπτυξη δεξιοτήτων ιστορικής σκέψης και διαπολιτισμική επικοινωνία. Το άρθρο αναδεικνύει την αντιπαράθεση ανάμεσα στη «γνώση» και τις «δεξιότητες» ως κεντρικό παιδαγωγικό δίλημμα, αλλά και τις ιδεολογικές συγκρούσεις γύρω από τη μνήμη της αποικιοκρατίας, τον ρόλο της Αγγλίας στη σύγχρονη παγκόσμια πολιτική, τη μετανάστευση και την εθνική ταυτότητα. Τελικά, η πρόταση Gove αναθεωρήθηκε υπό την πίεση της κοινωνίας και της επιστημονικής κοινότητας, σηματοδοτώντας τη σημασία του δημόσιου διαλόγου στη διαμόρφωση της ιστορικής εκπαίδευσης στο αγγλικό πλαίσιο.
Περιεχόμενα του τεύχους 195-196
Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2025 στη σχετική ιστοσελίδα.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.