Η έννοια του καλού και του κακού στις σχέσεις των ανθρώπων, η έννοια της γνώσης που υπηρετεί τον άνθρωπο στις σχέσεις του με τη φύση, την κοινωνία και τον εαυτό του, η έννοια του ωραίου (ως έργου της φύσης ή του ανθρώπου) και η έννοια της μεταφυσικής απορίας για τον άπειρο χωροχρόνο και την προέλευση του κόσμου και της ζωής....Οι τέσσερις αυτές έννοιες ως πεδία του ανθρώπινου στοχασμού οδήγησαν στους 4 βασικούς τομείς Φιλοσοφίας: Γνωσιολογία, Ηθική, Αισθητική, Μεταφυσική.
Εισαγωγικό κεφάλαιο για τη Φιλοσοφία αποτελεί η Λογική, που πραγματεύεται τρία κεφάλαια: έννοια, κρίση, συλλογισμό. Αυτά τα τρία θέματα αποτελούν τη βασική υποδομή της συλλογιστικής ικανότητας του Ανθρώπου. Και από παιδαγωγική πλευρά φαίνεται ότι αυτά τα θέματα είναι διδάξιμα για εφήβους του Λυκείου. Όπως, επίσης, τα τέσσερα βασικά ζητήματα της Φιλοσοφίας (το ήθος του ανθρώπου και η ευθύνη του, η γνώση που του αποκαλύπτει τον κόσμο, η ομορφιά που τον συγκινεί, η απορία για ό,τι είναι πέρα από τα φυσικά όρια του ανθρώπου) προκαλούν το ενδιαφέρον των εφήβων, που έχουν ήδη προχωρήσει σε αφηρημένη σκέψη . Όλα αυτά γίνονται και γοητευτικά και για διδασκαλία με κάποιες προϋποθέσεις παιδαγωγικής υφής (π.χ. πορεία από το συγκεκριμένο στο αφηρημένο, από το απλό στο σύνθετο....) που φαίνεται ότι δεν λαμβάνονται υπόψη ή αγνοούνται από συγγραφείς σχολικών βιβλίων Φιλοσοφίας, που είναι φιλοσοφικά πλούσιοι , ίσως όμως δεν έχουν επαρκή εμπειρία από την αγία έδρα της σχολικής αίθουσας.
Συνέπεια, η παραγωγή - συγγραφή βιβλίων σχολικών που είναι πλούσια σε σοφία αλλά υστερούν σε διδαξιμότητα, όπως αναγνωρίζουμε εκ των υστέρων, όταν απομακρύνουμε το κάθε βιβλίο που δεν έπεισε για την καταλληλότητά του.. Αυτές οι διαπιστώσεις με οδήγησαν στη σύνταξη ενός Μνημονίου (περί μη διδαξιμότητας του σημερινού σχολικού βιβλίου Φιλοσοφίας Β'Λυκείου) για παρέμβαση (*) σε εκδήλωση της ΕΚΔΕΦ και στη σύνταξη τούτου του σύντομου σχολίου.