Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

H Νέα Παιδεία, τα αρχαία ελληνικά και η εκπαιδευτική πολιτική

Πριν 40 περίπου χρόνια η επιστημονική Ένωση και το περιοδικό Νέα Παιδεία τόλμησαν ενάντια σ' έναν "προδευτικό" λαϊκισμό και σε έναν προγονοπληκτικό συντηρητισμό να ταχθούν υπέρ της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 1976. Ιδιαίτερα υποστήριξαν τη θεσμική αλλαγή της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών από δόκιμες μεταφράσεις στο Γυμνάσιο και την ανάγκη ριζικής αναθεώρησης της διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Σαράντα χρόνια από τότε η κατάσταση με τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στο ελληνικό σχολείο έχει περιέλθει σε βαθύ τέλμα. Η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας από το πρωτότυπο παραμένει σε μηχανιστικό διαχειριστικό επίπεδο, τα σχολικά αναλυτικά προγράμματα και τα διδακτικά εγχειρίδια απωθούν τους μαθητές από την ουσιαστική γνωριμία με τις ιδέες και τη σκέψη της αρχαιότητας.

Από τους φορείς της Πολιτείας αλλά και από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις απόλυτη σιωπή! Μοναδικό ενδιαφέρον οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος, όχι τι διδάσκεται, με ποιον τρόπο, σε ποιο εκπαιδευτικό περιβάλλον! Δεν έχει εμφανιστεί την τελευταία δεκαετία στους περιβόητους «Εθνικούς Διαλόγους» για την Παιδεία - για τους οποίους επαίρονται προκλητικά ορισμένοι-ούτε μια στοιχειώδης πρόταση για την αλλαγή της επαφής των μαθητών και του σχολείου με την αρχαία γλώσσα και σκέψη.

Αυτή η ένοχη σιωπή αναγκάζει τη Νέα Παιδεία να προκαλέσει ξανά το δημόσιο διάλογο όχι μόνο για τη διδασκαλία της αρχαίας γλώσσας και σκέψης αλλά συνολικά για την ποιότητα και την ουσία των γνώσεων που προσφέρει το σημερινό σχολείο. Κι αυτό γιατί θεωρεί ότι το πρόβλημα της τελματωμένης και παρωχημένης διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών αποτυπώνει την ευρύτερη γνωστική, ιδεολογική, ηθική και διδακτική τελμάτωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Η διημερίδα που  πραγματοποιήθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου στην Αθήνα, καρπός της οποίας είναι το αφιέρωμα που ακολουθεί, αποτελεί απλά την αφορμή για το περιοδικό να ανοίξει τη δημόσια συζήτηση για την διδασκαλία της αρχαίας γλώσσας και σκέψης στο σημερινό σχολείο με την κατάθεση απόψεων και προτάσεων από κορυφαίους επιστήμονες και εμπνευσμένους  εκπαιδευτικούς της πράξης. Το περιοδικό θα καταθέσει με βάση και τα συμπεράσματα  της διημερίδας  στους επίσημους φορείς της Πολιτείας αλλά και στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα μια συγκροτημένη πρόταση για την αλλαγή της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών και την ουσιαστική αναβάθμιση των κλασικών σπουδών στη χώρα μας. Αυτή η πρόταση θα ενταχθεί  στο επόμενο τεύχος της Νέας Παιδείας που θα ολοκληρωθεί το αφιέρωμα. Μέχρι τότε οι σελίδες του περιοδικού είναι ανοιχτές σε κάθε σοβαρή και συγκροτημένη πρόταση για το ζήτημα αυτό.


Συντάκτες

Ενημερωτικό δελτίο