Το πρώτο και σημαντικότερο στο μάθημα της Γλώσσας είναι η επιλογή των κειμένων τονίζουμε στους μαθητές, στους φοιτητές, στους εκπαιδευτικούς. Αλλά ακόμα και το καλύτερο κείμενο, συνεχίζουμε, μπορεί να απαξιωθεί από τον τρόπο μελέτης και επεξεργασίας του. Αυτό το πέτυχε φέτος, στην τελειότερη διάσταση, η Επιτροπή των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Κανείς βέβαια δεν αμφισβητεί την επιλογή κειμένου από ένα σύγχρονο βιβλίο με το λόγο του Γ. Γραμματικάκη ο οποίος γοητεύει κάθε αναγνώστη. Από εκεί και πέρα υπάρχει μια σειρά «πρωτοβουλιών» της Επιτροπής που υποβαθμίζουν και το κείμενο και τη διδασκαλία της γλώσσας στο σχολείο αλλά το σημαντικότερο υποτιμούν και χειραγωγούν κυρίως το μαθητή.
Δίκαια, λοιπόν, ο Γ. Γραμματικάκης αναρωτιέται «Ένα ερώτημα όμως παραμένει πάντα, μετέωρο και αναπάντητο: Πώς φτάσαμε εκεί; Πώς έφτασαν τα παιδιά, στα πιο ξέγνοιαστα ίσως χρόνια τους, να τρέχουν από φροντιστήριο σε φροντιστήριο, να απομνημονεύουν αντί να σκέφτονται, πώς φτάσαμε στην εθνική υστερία που συνοδεύει τις εισαγωγικές εξετάσεις; Πώς δεν επαναστατεί η ψυχή μας όταν η Παιδεία, είτε σαν άνοιγμα των οριζόντων είτε σαν εφόδια για την ζωή, αναιρεί ουσιαστικά τον ίδιο της τον ορισμό; Πώς γίνεται, ενώ όλοι ομνύουν στον ρόλο και τη σημασία της Παιδείας, τώρα, τόσα χρόνια μετά, οι βασικοί της άξονες, η λειτουργία και το κύρος της, να παραμένουν πληγωμένοι και διάτρητοι;»
Μην περιμένουμε, βέβαια, να απαντήσουν όσοι είχαν και εξακολουθούν να έχουν την «ευθύνη» της εκπαιδευτικής πολιτικής καθώς συνειδητά έχουν επιλέξει να πλήξουν το κύρος και τη λειτουργία του σημερινού σχολείου! Η απάντηση θα έλθει από την «κοινωνία των σιωπηλών αλλά σκεπτόμενων», τη δύναμη και το θυμό των οποίων εξακολουθούν να υποτιμούν οι ποικίλοι εκπρόσωποι της εξουσίας!