Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Σχόλιο για την έκθεση

Έχουμε ζητήσει από το Υπουργείο Παιδείας όταν ορίζει την επιτροπή των Γενικών εξετάσεων για τη Νεοελληνική γλώσσα να προχωρά πάντα σε μια ταχύρρυθμη αλλά ουσιαστική επιμόρφωση των μελών της σχετικά με το τι σημαίνει, σε επιστημονικό επίπεδο, εξετάζω τις γλωσσικές ικανότητες ενός μαθητή στο τέλος του Λυκείου. Δυστυχώς κι εφέτος δεν συνέβη αυτό οπότε παρατηρούμε τα εξής στοιχεία ασύμβατα με κάθε επιστημονική και παιδαγωγική δεοντολογία:

  • Επιλογή ενός κειμένου με κριτήριο το φαίνεσθαι (όνομα του συγγραφέα) και το θεματικό πεδίο(αρχαία τέχνη) αδιαφορώντας για τον εξειδικευμένο χαρακτήρα του κειμένου που προκαλεί σοβαρές δυσκολίες κατανόησης και κυρίως περιληπτικής του απόδοσης με την τυποποιημένη μορφή της περίληψης που ζητείται στις εξετάσεις. Προτείνω στην υπουργό Παιδείας να ζητήσει από τα μέλη της επιτροπής ένα δείγμα περιληπτικής απόδοσης του κειμένου της κ. Αρβελέρ για να καταλάβει ο καθένας την "κατακρεούργησή του".

  • Επιλογή απλοϊκών μηχανιστικών ερωτήσεων-ασκήσεων που δεν παρέχουν τη δυνατότητα ουσιαστικής εμβάθυνσης και κατανόησης του κειμένου. Επιλογή ενός κοινότυπου θέματος που δεν συνομιλεί καθόλου με το αρχικό κείμενο, αντίθετα το αγνοεί εντελώς και δεν ζητάει από τους μαθητές να εμπνευστούν ή να κρίνουν τις ιδέες του. Επιλέγει να γράφουν όλοι οι μαθητές ομοιόμορφα και ισοπεδωτικά τις ίδιες φλυαρίες για ένα σχολείο το οποίο έχει εξοβελίσει κάθε στοιχείο της τέχνης από το επίσημο πρόγραμμά του. Και μάλιστα ζητείται να ασκηθούν σ' ένα κειμενικό είδος (την εισήγηση) του οποίου αγνοούν τα δομικά χαρακτηριστικά πλην της προσφώνησης και επιφώνησης.

Ανώδυνο για το εξεταστικό πλαίσιο το φετινό θέμα αλλά ιδιαίτερα χειραγωγητικό για την ελεύθερη, κριτική έκφραση των νέων. Φαντάζομαι ούτε η κ. Αρβελέρ δεν θα πιστεύει στα μάτια της όταν δει πώς αντιμετωπίζει ο εξεταστικός μηχανισμός της σημερινής εκπαίδευσης - και τα ιδεοληπτικά τσιράκια του - τα κείμενα και τις ιδέες της!


Συντάκτες

Ενημερωτικό δελτίο