Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

1976-2011: 35 χρόνια από τη γλωσσοεκπαιδευτική μεταρρύθμιση

Το 1976 υπήρξε μια καταλυτική χρονιά για τη νεοελληνική κοινωνία και εκπαίδευση. Τη χρονιά αυτή κόπηκε κάθε δεσμός με το γλωσσοεκπαιδευτικό παρελθόν. Τότε θεσμοθετήθηκαν σημαντικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα, οι σημαντικότερες από τις οποίες είναι οι ακόλουθες. α) Για πρώτη φορά η δημοτική έγινε η γλώσσα όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης και της Πολιτείας. β) Το δευτεροβάθμιο σχολείο από ενιαίο εξαετές διχοτομήθηκε σ' ένα υποχρεωτικό τριετές και σ' ένα μη υποχρεωτικό τριετές. γ) Η διδασκαλία της ΑΕ γλώσσας στο Γυμνάσιο αντικαταστάθηκε από τη διδασκαλία μεταφρασμένων αρχαιοελληνικών κειμένων. δ) Καθιερώθηκε η δευτεροβάθμια δημόσια τεχνική εκπαίδευση.

Πέρασαν από τότε 35 χρόνια κι ήταν καιρός να γίνει σ' ένα συνέδριο μια αποτίμηση της διαδρομής που έκανε η μεταρρύθμιση. Την ευθύνη της διοργάνωσης ενός τέτοιου συνεδρίου ανέλαβαν οι καθηγητές Αθ. Νάκας του ΠΤΔΕ του πανεπιστημίου Αθηνών, Κ. Ντίνας του Παν. Δυτικής Μακεδονίας, 'Αννα Χατζηπαναγιωτίδη του Παν. Federick της Κύπρου και Σ. Χατζησαββίδης του Παν. Θεσσαλονίκης. Το συνέδριο έλαβε χώρα στο Δίον Πιερίας, στα ριζά του Ολύμπου, στις 4-6 Νοεμβρίου 2011.

Οι εισηγήσεις των ομιλητών ταξινομήθηκαν σε 14 θεματικές ενότητες.

Οι εισηγήσεις της Παρασκευής, 4-11-11, αφορούσαν τα ακόλουθα θέματα:

 

  1. Οι γραμματικές της γλωσσοεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης (ΓΕΜ) με 4 εισηγήσεις.
  2. Μεταρρύθμιση και αντιμεταρρύθμιση με 4 εισηγήσεις.
  3. Τα σχολικά εγχειρίδια μετά τη ΓΕΜ με 4 εισηγήσεις.
  4. Η γλωσσοεκπαιδευτική πολιτική μετά τη ΓΕΜ με 3 εισηγήσεις.
  5. Η νέα ελληνική γλώσσα μετά τη ΓΕΜ με 3 εισηγήσεις.
  6. Κοινωνία-Πολιτική και ΓΕΜ με 3 εισηγήσεις.

Οι εισηγήσεις του Σαββάτου αφορούσαν τα θέματα:

 

  1. Η Γλωσσολογία μετά τη ΓΕΜ με 5 εισηγήσεις.
  2. Γλωσσολογία και διδασκαλία της γλώσσας μετά τη ΓΕΜ με 5 εισηγήσεις.
  3. ΓΕΜ και όψεις της ανάγνωσης και της γραφής με 4 εισηγήσεις.
  4. ΓΕΜ και όψεις γλωσσοεκπαιδευτικών προσεγγίσεων με 3 εισηγήσεις.
  5. Το πρόγραμμα σπουδών μετά τη ΓΕΜ με 3 εισηγήσεις.
  6. Ο λόγος της ΓΕΜ κατασκευάζει ‘λόγους' με 3 εισηγήσεις.

Οι εισηγήσεις της Κυριακής αφορούσαν τα θέματα:

 

  1. ΓΕΜ και διαπολιτιστική εκπαίδευση με 5 εισηγήσεις.
  2. Κοινωνικοϊστορικές παράμετροι της ΓΕΜ με 4 εισηγήσεις.

Το Σάββατο το πρωί έγινε πανηγυρική συνεδρία με ομιλητές το Βουγιούκα Αρ. και Τσολάκη Χρ., που υπήρξαν από τους πρωταγωνιστές στη συγγραφή των πρώτων σύγχρονων σχολικών βιβλίων για τη διδασκαλία της γλώσσας, δηλ. «Η γλώσσα μου» για το δημοτικό και «Έκθεση-έκφραση» για το Λύκειο. Μίλησε επίσης ο βετεράνος γλωσσολόγος, καθηγητής του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Σετάτος Μ., ενώ χαιρετισμό απηύθυνε και ο ζωντανός θρύλος του δημοτικισμού Εμμ. Κριαράς. Τις εργασίες του συνεδρίου έκλεισε ο πρόεδρος του «Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής» Αλέξης Δημαράς.

Ήταν ένα απόλυτα επιτυχημένο συνέδριο, καθώς οι ομιλητές με τις εισηγήσεις τους φώτισαν πάρα πολλές όψεις της μεταρρύθμισης και της πορείας της τα 35 αυτά χρόνια. Οι σύνεδροι προέρχονταν απ' όλα σχεδόν τα πανεπιστημιακά τμήματα της Ελλάδας και της Κύπρου, που ασχολούνται με τη γλώσσα και την εκπαίδευση. Ελπίζω τα πρακτικά του συνεδρίου να εκδοθούν σύντομα, ώστε κι όσοι δε μετείχαν στο συνέδριο ν' αποκτήσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα της πορείας των σύγχρονων γλωσσοεκπαιδευτικών μας πραγμάτων.


Συντάκτες

Ενημερωτικό δελτίο