ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Η Παιδαγωγική κατάρτιση των Πτυχιούχων Καθηγητών Σχολών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Όπως είναι γνωστό με το Ν. 2525 /97 θεσμοθετήθηκε η κατοχή εκ μέρους των πτυχιούχων των καθηγητικών σχολών του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας ως απαραίτητης προϋπόθεσης για το διορισμό τους στην εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα στο άρθρο 6 παρ. προβλεπόταν ότι "καταρτίζονται στα ΑΕΙ προγράμματα θεωρητικής και πρακτικής άσκησης, διάρκειας δύο ακαδημαϊκών εξαμήνων, τα οποία παρακολουθούν οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί είτε κατά τη διάρκεια των βασικών σπουδών τους είτε μετά τη λήξη αυτών". Δέκα τρία χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου Ν. 2525 /97 και η διάταξη για την καθιέρωση του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Επάρκειας για τους υπό διορισμό εκπαιδευτικούς έχει ριχτεί με ευθύνη πολλών στον κάλαθο της "μη τήρησης των νόμων". Παράλληλα, την περίοδο αυτή η εξέταση των παιδαγωγικών γνώσεων στα πλαίσια του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ εξελίχθηκε σε μια παρωδία "αξιολόγησης" μέσα από τη διαδικασία των ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής. Σ' αυτό το περιβάλλον είναι σημαντικό ότι το ΥΠΕΠΘ θέτει σε προτεραιότητα και σε νέα βάση το ζήτημα αυτό.

Στα πλαίσια μιας τέτοιας φιλοσοφίας η οποία αξιολογεί ως σημαντική τόσο τη βασική εκπαίδευση των μελλοντικών εκπαιδευτικών όσο και τη συμβολή των Πανεπιστημίων σε μια τέτοια θεσμική καινοτομία ,μπορούν να προταθούν τα ακόλουθα:

  1. Διαμόρφωση ενός συνεκτικού λειτουργικού προγράμματος σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής το οποίο θα συνδυάζει: Α. ένα θεωρητικό μέρος με άξονες τα βασικά γνωστικά πεδία των Επιστημών της Αγωγής καιΒ. ένα μέρος πρακτικής εφαρμογής των θεωρητικών γνώσεων στην εκπαιδευτική έρευνα και κυρίως στη διδακτική πράξη εντός των σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

  2. Η επιτυχής ολοκλήρωση του προγράμματος αυτού μέσα από μια διαδικασία συστηματικής και ποιοτικής αξιολόγησης οδηγεί στη χορήγηση του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας.Το πρόγραμμα θα μπορούν να παρακολουθήσουν:
    Α. Οι προπτυχιακοί φοιτητές των αντίστοιχων τμημάτων
    Β. Απόφοιτοι των αντίστοιχων τμημάτων που επιθυμούν να λάβουν το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας
    Γ. Πτυχιούχοι καθηγητικών σχολών άλλων Τμημάτων ή Πανεπιστημίων που διαμένουν στην ίδια περιοχή.
    Απαραίτητες προϋποθέσεις για την επιτυχή ολοκλήρωση ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι:
    • Η ριζική ανανέωση της δομής και του περιεχομένου των προγραμμάτων σπουδών στις επιστήμες της Αγωγής ώστε να συνδυάζουν τα νέα επιστημονικά δεδομένα με τη μεθοδική εφαρμογή τους στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον
    • Η συγκρότηση στα πλαίσια κάθε Πανεπιστημιακού ιδρύματος ενός Ινστιτούτου Επιμόρφωσης και Παιδαγωγικής Κατάρτισης το οποίο θα συντονίζει την επιτυχή οργάνωση και των προγραμμάτων παιδαγωγικών κατάρτισης των προπτυχιακών φοιτητών αλλά και θα παρέχει τη δυνατότητα οργάνωσης ποικίλων επιμορφωτικών προγραμμάτων και για τους υπηρετούντες εκπαιδευτικούς. Απαραίτητη πλέον θα θεωρούσαμε και την οργάνωση ειδικών προγραμμάτων παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας για τα νέα μέλη ΔΕΠ κάθε πανεπιστημίου όπως ήδη λειτουργούν σε ευρωπαϊκά πανεπιστήμια
    • Η στελέχωση των ΑΕΙ και των Ινστιτούτων Επιμόρφωσης και Παιδαγωγικής Κατάρτισης με το αναγκαίο διοικητικό και επιστημονικό προσωπικό καθώς και η διάθεση των απαραίτητων πόρων για την επιτυχή υλοποίηση των αντίστοιχων προγραμμάτων
    • Η δυνατότητα θεσμοθετημένης συνεργασίας των ΑΕΙ με τις σχολικές μονάδες και κυρίως η άμεση δυνατότητα πρακτικής άσκησης των μελλοντικών εκπαιδευτικών στα Πειραματικά(φυσικά και στα υπόλοιπα σχολεία) τα οποία πρέπει να αναβαθμιστούν και να τεθεί η λειτουργία τους σε νέα βάση

Ενημερωτικό δελτίο