28-02-2021
Εδώ και ένα χρόνο περίπου όλοι οι μαθητές και χιλιάδες φοιτητές παρακολουθούν εξουθενωμένοι και αδρανείς ατέλειωτες ώρες τηλεκπαίδευσης, που στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται για αυτούσια μεταφορά του μοντέλου της αναπαραγωγικής διδασκαλίας από το υπαρκτό εκπαιδευτικό περιβάλλον με κύριο στοιχείο την εξουθενωτική δασκαλοκεντρική διδασκαλία για τον εκπαιδευτικό και την καθολική σχεδόν παθητικότητα των μαθητών-φοιτητών.
Την ίδια στιγμή ο χώρος του βιβλίου, του θεάτρου, της μουσικής, του χορού, των μουσείων και άλλων τομέων τέχνης πλήττεται θανάσιμα και υψώνει κραυγή απόγνωσης για άμεση και ουσιαστική στήριξη από την Πολιτεία και τους θεσμούς της αλλά και από τον καθένα μας!
Μπροστά στο νέο φάσμα του εγκλεισμού αξίζει να αναρωτηθούμε: Γιατί μέχρι σήμερα δεν υπάρχει μια οργανωμένη πρωτοβουλία της Πολιτείας και των φορέων της για παροχή δυνατότητας σε σχολεία και πανεπιστήμια να έχουν πρόσβαση σε δράσεις πολιτισμού και να τις εντάξουν δημιουργικά στο πρόγραμμά τους; Γιατί δεν ενισχύονται οικονομικά οι φορείς αυτοί ώστε να προσφέρουν την ευκαιρία σε μαθητές, φοιτητές και εκπαιδευτικούς αλλά και στις ελληνικές οικογένειες σε τελική ανάλυση να έλθουν σε επαφή με την ανάγνωση, την ποίηση, το θέατρο, τις συναυλίες κ.λπ.;
Η πρόταση μας είναι απλή και ξεκάθαρη. Απαιτούμε από το Υπουργείο Παιδείας ένα πρόγραμμα άμεσης χρηματοδοτότησης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όλων των βαθμίδων, για να εντάξουν στην ψηφιακή καθημερινότητα της διδασκαλίας δράσεις τέχνης και πολιτισμού. Οι ιδέες μπορεί να είναι πολλές και οι επιλογές ποικίλες και ελεύθερες όπως:
Προτάσεις υπάρχουν πολλές και οι άνθρωποι του πολιτισμού μπορούν να προτείνουν περισσότερες. Το ζήτημα είναι ποιος υπεύθυνος της εκπαιδευτικής πολιτικής ακούει και ποιος έχει τη στοιχειώδη ευαισθησία να υλοποιήσει ένα ανάλογο εγχείρημα στην κρίσιμη αυτή φάση της πανδημίας. Η μέχρι τώρα εμπειρία και η διαίσθησή μας ίσως να μη λαθεύουν. Απευθυνόμαστε σε ώτα μη ακουόντων;
Για την Συντακτική Ομάδα του περιοδικού
Κώστας Αγγελάκος, Kαθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου και Διευθυντής του περιοδικού Νέα Παιδεία