Νέες εκδόσεις:
Κιμουρτζής, Παναγιώτης - Μανδυλαρά, Άννα - Μπουμπάρης, Νικόλαος (2021). Ιστορία, μια καλή τέχνη. Κείμενα αφιερωμένα στον Γ.Β. Δερτιλή. Αθήνα: Ασίνη
Ανδρούσου, Αλεξάνδρα - Τσάφος, Βασίλης (2021). Επιστήμες της Εκπαίδευσης: ένα δυναμικό διεπιστημονικό πεδίο. Αθήνα: Gutenberg
Λιάκος, Αντώνης (επιμέλεια) (2021). 1821. Διακόσια χρόνια ιστορίας. Η δημοκρατική παράδοση. 14+1 κείμενα. Αθήνα: Θεμέλιο
Λάζου, Βασιλική (2021). Γυναίκες και Επανάσταση. 1821. Από τον οθωμανικό κόσμο στο ελεύθερο ελληνικό κράτος. Αθήνα: Διόπτρα
Κρεμμυδάς, Βασίλης (2021). Το Εικοσιένα, μύθοι και πραγματικότητες. Επιλογή άρθρων, επιφυλλίδων και ομιλιών. Αθήνα: Καλλιγράφος
Ρέππας, Χρήστος (2021). Διαφωτισμός και Επανάσταση. Η ριζοσπαστική ιδεολογία της Ελληνικής Νομαρχίας. Αθήνα: ΚΨΜ
Hering, Gunnar (2021). Ο Αγώνας των Ελλήνων για την Ανεξαρτησία και ο Φιλελληνισμός, μτφρ. Αγαθοκλής Αζέλης. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
On line για το ‘21:
Αφιερώματα των ΑΣΚΙ στο ‘21. Αριστερά και 1821. Μια ψηφιακή και σύνθετη σχέση (soundcloud ΑΣΚΙ). Φουστανέλες, χλαμύδες και άλλες ιστορίες για τη συγκρότηση του εθνικού παρελθόντος (soundcloud ΑΣΚΙ).
Βιντεοσκοπημένες οι εργασίες του συνεδρίου «Ελληνική Επανάσταση, Εκπαίδευση και Συλλογική Μνήμη». Μέρος 1, Μέρος 2, (Πάντειο Πανεπιστήμιο, 18-19 Φεβρουαρίου 2021).
Το 1821 στο Ε.Κ.Π.Α. «Η Ελληνική Επανάσταση στην Εποχή των Επαναστάσεων (1776-1848). Επαναξιολογήσεις και Συγκρίσεις», 12/3, 13/3.
«Σκέψεις πάνω στο 1821» με τον Μαρκ Μαζάουερ. O διακεκριμένος βρετανός ιστορικός μιλάει για το υπό έκδοση βιβλίο του. Άρθρο στην Καθημερινή, 6/3/2021.
Συνέντευξη του Αντώνη Λιάκου για τους εορτασμούς της Επανάστασης του ‘21.
Για το Ολοκαύτωμα:
Στη Γωνιά των Εκπαιδευτικών του ανανεωμένου ιστότοπου του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος (Αθήνα)
«15 Μαρτίου 1943: Ποτέ ξανά!» video του Δήμου Θεσσαλονίκης προς τιμήν των Ελλήνων Εβραίων θυμάτων του Ολοκαυτώματος
Ημερίδες - Συνέδρια:
«Η Ελληνική Επανάσταση στην Εποχή των Επαναστάσεων (1776-1848). Επαναξιολογήσεις και Συγκρίσεις» https://2021.uoa.gr/
Εκπαιδευτικά προγράμματα:
Για σχολεία από το Μουσείο Σχολικής Ζωής & Εκπαίδευσης
Το Πρόγραμμα «Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα»
Διεθνείς τοποθετήσεις:
School History Textbooks in the 21st Century
March is Women’s History Month
Historical Thinking and Early Years children: How archaeology and archaeological sources can guide the introduction of historical reasoning
Fake News, Conspiracy Theories and Textbooks
Δράσεις Ιστορικής Αντιλογίας για την Επανάσταση του 1821
Οι «Δράσεις Ιστορικής Αντιλογίας για την Επανάσταση του 1821» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που σχεδιάστηκε από το Ίδρυμα Λαμπράκη σε συνεργασία με τον Όμιλο για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα (Ο.Ι.Ε.Ε.) και το Ινστιτούτο Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας (Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε.), προκειμένου να υλοποιηθεί στο πλαίσιο της «Πρωτοβουλίας 1821-2021» (Έγκριση Υ.ΠΑΙ.Θ.-Ι.Ε.Π.: Φ.1/ΔΝ/56179/171336/Δ7/17-12-2020).
Αντικείμενο του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η σε βάθος διαπραγμάτευση ιστορικών ζητημάτων που συνδέονται με τις αφηγήσεις για την Επανάσταση του 1821 και θίγονται στον δημόσιο λόγο με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την έναρξή της. Απευθύνεται σε σχολεία της πρωτοβάθμιας (τάξεις Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού) και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσια και Λύκεια). Προβλέπει την υλοποίηση οργανωμένων εκπαιδευτικών δράσεων ιστορικής αντιλογίας-επιχειρηματολογίας (debates) βασισμένων σε ιστορικά τεκμήρια, πολυπρισματικές πηγές και επιστημονικές ερμηνείες, καθώς και στην αξιοποίηση τεχνικών της ρητορικής στην εκπαίδευση.
Βασικός σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η καλλιέργεια της κριτικής ιστορικής σκέψης και της δημοκρατικής συνείδησης των μαθητών-τριών, μέσα από τη συμμετοχή τους σε οργανωμένες δράσεις ιστορικής αντιλογίας (ό.π.). Ειδικότερα, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιδιώκει:
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιάστηκε με αφορμή την επέτειο για τα 200 χρόνια της Επανάστασης του 1821, ωστόσο, μπορεί να αξιοποιηθεί τόσο στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Ιστορίας, της Γλώσσας, ή/και άλλων διακριτών γνωστικών αντικειμένων του ωρολογίου σχολικού προγράμματος, όσο και με διάχυση σε ποικίλες διαστάσεις της σχολικής ζωής, όπως εορτασμούς ιστορικών ή/και τοπικών επετείων και υλοποίηση προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων σε συνθήκες φυσικής ή ψηφιακής αλληλεπίδρασης. Το πρόγραμμα δεν έχει διαγωνιστικό χαρακτήρα, αλλά αξιοποιεί τις τεχνικές των εκπαιδευτικών αντιλογιών (debates), προκειμένου να αναπτυχθεί περαιτέρω προβληματισμός και ουσιαστική συζήτηση σχετικά με τα κυρίαρχα ιστορικά αφηγήματα για την Επανάσταση του 1821. Παρέχεται δωρεάν ασφαλής ψηφιακή πλατφόρμα τύπου moodle από το Ίδρυμα Λαμπράκη (https://epimorfosi.e-paideia.org/) αποκλειστικά για χρήση από τους εκπαιδευτικούς των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα με κωδικούς πρόσβασης. Στην πλατφόρμα υπάρχει αναρτημένος πλήρης Οδηγός για τον εκπαιδευτικό (με σκοποθεσία, παρουσίαση μεθοδολογικής προσέγγισης πηγών και μοντέλων αντιλογίας-επιχειρηματολογίας, με διαφορετικό περιεχόμενο για την Α/θμια και την Β/θμια εκπαίδευση, προτεινόμενα θέματα ιστορικής αντιλογίας για την Επανάσταση του 1821 με φακέλους υποστηρικτικού υλικού από πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές, βίντεο προσομοίωσης ιστορικών αντιλογιών σε πλατφόρμα Zoom, βιβλιογραφία για περαιτέρω μελέτη, ενώ για τη συνοπτική αποτίμηση του όλου εγχειρήματος αρκεί η ανάρτηση των αρχείων (σε word, pdf ή jpg) ή υπερσυνδέσμων στο αντίστοιχο πεδίο της πλατφόρμας. Η διάρκεια μιας δράσης Ιστορικής Αντιλογίας μπορεί να κυμαίνεται από 4 διδακτικές ώρες έως ένα ολόκληρο σχολικό έτος με τη μορφή πολιτιστικού προγράμματος. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει προβλεφθεί και προσαρμοστεί κατάλληλα, ώστε να μπορεί να υλοποιηθεί τόσο σε συνθήκες φυσικής τάξης όσο και αποκλειστικά ή εναλλακτικά σε ψηφιακό περιβάλλον, με την αξιοποίηση των προτεινόμενων από το Υ.ΠΑΙ.Θ. ψηφιακών μέσων και εργαλείων (webex, zoom, κ.ά.), σε συνδυασμό με την παρεχόμενη υποστηρικτική πλατφόρμα moodle που προαναφέρθηκε.
Η υλοποίηση των Δράσεων Ιστορικής Αντιλογίας για την Επανάσταση του 1821 προβλέπεται να γίνει σε τρεις φάσεις:
Με την έγκριση του εκπαιδευτικού προγράμματος από το Υ.ΠΑΙ.Θ. υλοποιήθηκε εξ αποστάσεως επιμόρφωση, διάρκειας 12 διδακτικών ωρών, για τους εκπαιδευτικούς των σχολείων που δήλωσαν συμμετοχή κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά 2020-2021. Η επιμόρφωση, από τους συγγραφείς και την επιστημονική ομάδα, περιελάμβανε: θεωρητικό μέρος, εργαστήρια προσομοίωσης (workshops) και επιμορφώσεις στο ιστορικό υλικό, ανά θεματική ενότητα.
Στη φετινή (2020-2021) πρώτη –πιλοτική– εφαρμογή του προγράμματος των Δράσεων Ιστορικής Αντιλογίας συμμετέχουν, από όλη την Ελλάδα, συνολικά 90 εκπαιδευτικοί από 26 σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (τάξεις Ε΄ και Στ΄) και 40 της δευτεροβάθμιας.
Επιτροπή σχεδιασμού και υλοποίησης εκπαιδευτικού προγράμματος – Δημιουργίας Εκπαιδευτικού Υλικού:
(Φωτογραφία από την υπαίθρια έκθεση για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση «Η Ιστορία έχει πρόσωπο»)