Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Προτάσεις από την Ομάδα Ιστορίας (Απρίλιος 2021)
Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
pic

Νέες εκδόσεις:

«200 χρόνια από την Επανάσταση». Σειρά εκδόσεων από το Μεταίχμιο για την επέτειο του 1821 με συγγραφείς διαπρεπείς ιστορικούς

Μπούσχοτεν, Ρίκη Βαν - Δαλκαβούκης, Βασίλης - Καλλιμοπούλου, Ελένη (επιστημονική επιμέλεια) (2021). Προφορική ιστορία και αντι-αρχεία. Φωνές, εικόνες και τόποι. Βόλος: Ένωση Προφορικής Ιστορίας (ΕΠΙ)

Λούβη, Λίνα (2020). Η Ευρώπη των Ελλήνων. Πρότυπο, απειλή, προστάτις, 1833-1857. Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Βιβλιοπαρουσίαση από τον Προκόπη Παυλόπουλο, με τίτλο “Το ‘ανεκπλήρωτο ‘21’ και η Ευρώπη” στις Αναγνώσεις της εφ. Αυγή, 28/3/2021

6 ποιοτικά εγχειρίδια, σε ηλεκτρονική μορφή και στην αγγλική γλώσσα, με πολυπρισματικές, συμπεριληπτικές και διαφοροποιημένες στρατηγικές διδασκαλίας στο μάθημα της Ιστορίας. Μία πρωτοβουλία από το Evens Foundation και τον όμιλο EuroClio, στο πλαίσιο του project με τίτλο Sharing European Histories

Kitromilides, Paschalis & Tsoukalas, Constantinos (eds.) (2021). The Greek Revolution. A Critical Dictionary. Cambridge, Massachusetts, London: The Belknap Press of Harvard University Press

Κόκκινος, Γιώργος (2021). «Άξια» και «ανάξια» ζωή. Αθήνα: Ταξιδευτής

Καζαμίας, Ανδρέας (2021). Ο Σωκράτης και η Ανθρωπιστική Παιδεία στη Νεωτερικότητα. Κρίση Παιδείας και Δημοκρατίας. Αθήνα: Ίων

On line για το ‘21:

Το 1821 στα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ)

Το 1821 στο CNN Greece (αφιέρωμα)

Τα «φανερά σχολειά» πριν το 1821. Διαδραστικός Χάρτης με τις δράσεις Ελλήνων λογίων και σχολείων του 17ου και του 18ου αιώνα από το Εργαστήριο Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Ιστορικών Αρχείων του τμήματος Ιστορίας & Φιλοσοφίας της Επιστήμης - ΕΚΠΑ.

Πώς βλέπουμε το 1821; Μία ενδιαφέρουσα έρευνα του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦίΜ) για το πώς βλέπουν σήμερα οι Έλληνες το ιδρυτικό ιστορικό παρελθόν της χώρας και δεσμοί για συναφή σχόλια από έγκριτους ιστορικούς.

Δύο συζητήσεις για το 1821 από τα ΑΣΚΙ: 1) «Μέσα στις επετείους δύο επαναστάσεων». Συζητούν οι Βασίλης Παναγιωτόπουλος, Δημήτρης Δημητρόπουλος και Ηλίας Νικολακόπουλος. 2) «Φουστανέλες και τσαρούχια: το 1821 στον ελληνικό κινηματογράφο» Συζητούν οι Παναγιώτης Στάθης και Βαγγέλης Καραμανωλάκης.

Ειδικές αποστολές. Η Επανάσταση μέσα από τα μάτια των ξένων. «Η Επανάσταση μέσα από τα μάτια των ξένων» είναι το θέμα της ειδικής εκπομπής- αφιερώματος των Ειδικών Αποστολών, για τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης.

Η παγκόσμια απήχηση της Επανάστασης του 1821. Προσυνεδριακή διαδικτυακή εκδήλωση στις 30/3/2021, 18:00-21:00. Διοργανωτής η Εταιρεία Μελέτης της Ιστοριογραφίας και της Θεωρίας της Ιστορίας (ΕΜΙΘΙ) μαζί με το περιοδικό Ιστορείν.

«Το 1821 στον μεταπολεμικό λαϊκό κινηματογράφο». Άρθρο του Χρήστου Δερμεντζόπουλου στο typos-i.gr, 25/3/2021.

«Τόποι μνήμης για την Ελληνική Επανάσταση, 19ος-20ός αιώνας» Κέντρο Έρευνας Νεότερης Ιστορίας (ΚΕΝΙ) Παντείου Πανεπιστημίου

Ο Πόλεμος της Ανεξαρτησίας και η Συγκρότηση του Ελληνικού Κράτους. Σύγχρονες Ερμηνείες. Διαδικτυακό συνέδριο του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. 1η μέρα 10 Απριλίου, 2η μέρα 11 Απριλίου

Παρουσίαση της Ι. Δεκατρή με θέμα «Η ζωή των γυναικών στην Επανάσταση και τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας. Προτάσεις σχεδιασμού και υλοποίησης πολιτιστικών δράσεων και προγραμμάτων» (Academia), με πολλές παραπομπές σε on-line πηγές και πλούσιο εικονιστικό υλικό.

1821: η ιστορία και η ιδεολογική χρήση της, Συνέντευξη με τον Αντώνη Λιάκο, ιστορικό, ομότιμο καθηγητή Πανεπιστημίου Αθηνών. Ερωτήσεις-βίντεο: Άγγελος Καλοδούκας

Για το Ολοκαύτωμα:

Artemis Alcalay, Greek Jews Holocaust Survivors. A visual-research project curated by Eugenia Alexaki

Ιστότοπος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών με ανακοινώσεις για τρέχουσες on-line εκδηλώσεις

Ιστότοπος του University of Southern California για το Ολοκαύτωμα (USC Shoah Foundation)

Ημερίδες - Συνέδρια:

Decolonize Pedagogies  Heidi Safia Mirza (12/04/2021)

Καινοτόμες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία των γεγονότων της Επανάστασης του 1821, 6/5/2021

Εκπαιδευτικά προγράμματα:

Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα (Memories of Occupation in Greece / MOG) ταινία. Η ταινία, σε σκηνοθεσία Χρύσανθου Κωνσταντινίδη και ιστορική επιμέλεια Χάρη Αθανασιάδη, αποτελεί ταυτόχρονα αυτόνομη δημιουργία και μέρος του διδακτικού υλικού της ομώνυμης εκπαιδευτικής πλατφόρμας.

In Europe Schools: Small Narratives for European Integration   Τι συμβαίνει στην Ευρώπη τα τελευταία 20 χρόνια; Το πρόγραμμα “In Europe Schools” φέρνει σε επικοινωνία μαθητές/τριες από όλη την Ευρώπη για να συζητήσουν καίρια θέματα που απασχολούν τις κοινωνίες τα τελευταία χρόνια.

Διάλογος για τα υπό κατασκευή προγράμματα σπουδών Ιστορίας

Σημειώματα των κκ. Λακασά, Γούναρη, Ζουμπουλάκη, Κουλούρη, Σακκά στην Καθημερινή, φύλλο 28/03/2021

Αρθρογραφία

Αλεσάντρο Πορτέλι, «Τι είναι και τι δεν είναι προφορική ιστορία». Άρθρο στην Εφημερίδα των Συντακτών, 3/4/2021

«Ιστορίες Ευρωπαίων του χθες και του σήμερα, σε 24 γλώσσες», που αναδεικνύουν την κοινωνική σημασία της Προφορικής Ιστορίας και των Νέων Τεχνολογιών, από το «Το δικό μου σπίτι Ευρωπαϊκής Ιστορίας» (My House of European History). Άρθρο στην Καθημερινή, 2/4/2021

«Η πανδημία και τα λάθη που ξεχάσαμε. Η ασιατική γρίπη του 1957 και οι πολλές ομοιότητές της με τη σύγχρονη περιπέτεια του SARS-CoV-2». Άρθρο των Α. Τσιακρή και Κ. Τσάμη στην Καθημερινή, 5/4/2021

Το «ελληνικό θαύμα» του 1921. Κινηματογραφική προπαγάνδα για την κατάκτηση του «ζωτικού χώρου». Άρθρο του Τ. Κωστόπουλου στην Εφημερίδα των Συντακτών, 11/4/2021

Έκκληση για την παραμονή των μεγάλων ελληνικών μουσείων στον κορμό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας από 119 αρχαιολόγους που υπηρέτησαν στο Υπουργείο Πολιτισμού. Ανάρτηση στο Archaiologia.gr

Ενδιαφέροντες ιστότοποι:

Istorima. «Προφορικές ιστορίες. Μία μοναδική αφηγηματική διαδρομή. 1.500 ερευνητές, 50.000 ιστορίες». Σχετικό άρθρο στην Καθημερινή, 13/4/2021

Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης - κανάλι youtube

Διεθνείς τοποθετήσεις:

Arthur Chapman Online Lecture “What is School History For? Problems and possibilities", 25.03.2021

Teaching History Students to Argue Arthur Chapman, Practical Histories, 3/4/2021

Φωτογραφία: General view of the Long Room in the Trinity College Library, the largest library in Ireland on April 19, 2016 in Dublin.
Vincent Isore - Getty Images

 


Συντάκτες

Ενημερωτικό δελτίο