Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Η Ομάδα Ιστορίας προτείνει για τον Αύγουστο
Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
pic

[26/08/2021]

Νέες εκδόσεις:

  • Κόκκινος, Γιώργος (2021). «Άξια» και «ανάξια» ζωή. Ευγονική, εκφυλισμός, βιοπολιτική. Ο γιατρός στο ρόλο του κοινωνικού θεραπευτή και του εθνικού αναμορφωτή. Αθήνα: Ταξιδευτής
  • Πιζάνιας, Πέτρος (2021). Η Ελληνική Επανάσταση 1821-1830. Αθήνα: Εστία
  • Snowden, Frank (2021). Επιδημίες και κοινωνία. Από τον Μαύρο Θάνατο μέχρι σήμερα, μτφρ. Τιτίνα Σπερελάκη, Αθήνα: Πατάκης
  • Chapoutot, Johann (2021). Η πολιτιστική επανάσταση του ναζισμού, μτφρ. Γιώργος Καράμπελας. Αθήνα: Πόλις
  • Kocka, Jurgen (2021). Ιστορία του καπιταλισμού, μτφρ. Μαρία Τοπάλη. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης

On line για το ‘21:

«Οι γραφές του ‘21». Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς παρουσιάζει «γραφές του '21» σε ένα σύντομο video, με την εικαστικό καλλιγράφο Μαρία Γενιτσαρίου. Ποια ήταν τα υλικά και ποια τα εργαλεία γραφής την προεπαναστατική και την επαναστατική περίοδο; Με τι έγραφε ο Μακρυγιάννης, με τι ο Καποδίστριας; Ποιοι διέθεταν μόνο πλάκα σχιστόλιθου και κονδύλι; ποιοι καλαμάρι, φτερό, καλάμι, κονδυλοφόρο και στυπόχαρτο; πώς έφτιαχναν μελάνι από φούμο; τι εξασφάλιζε το βουλοκέρι; Πώς γράφτηκαν όσα σήμερα αποτελούν τα γραπτά τεκμήρια της Ελληνικής Επανάστασης και της πρώτης διοίκησης του ελληνικού κράτους;

Αρθρογραφία

  • Maria Vlachou, My responsibility for this vandalism Αναφορά στα γεγονότα βανδαλισμού των αγαλμάτων.
  • Ιωάννα Δεκατρή (2021) «Όλα τα μάτια στραμμένα στο Χαϊδάρι». Το στρατόπεδο Χαϊδαρίου και το προσκλητήριο της εκτέλεσης των 200 κρατουμένων την 1η Μάη 1944. Μια διδακτική προσέγγιση μέσα από προφορικές μαρτυρίες και πολυτροπικές πηγές". Educationext, 5, 87-99
  • Διακοπές στην Ερμούπολη. Καλοκαιρινό σημείωμα του Χάρη Αθανασιάδη στο Ντοκουμέντο, 4/8/2021

On-line για το Ολοκαύτωμα

  • Οδηγίες για τη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος στο σχολείο: Teaching Holocaust history
  • Κυκλοφόρησε η ψηφιακή έκδοση των Πρακτικών της Ημερίδας «Νεωτερικότητα και Βαρβαρότητα: Τέχνη και Ολοκαύτωμα» που διοργανώθηκε από το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στις 23 Νοεμβρίου 2017, στον Βόλο. Στην έκδοση (επιστημονική επιμέλεια: Ιωάννα Λαλιώτου, Ρίκα Μπενβενίστε) περιλαμβάνονται ομιλίες που εκφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια της ημερίδας και άγγιξαν τη σχέση μεταξύ καλλιτεχνικής δημιουργίας και ιστορικού-πολιτισμικού βιώματος και συγκεκριμένα την αναμέτρηση της τέχνης με το Ολοκαύτωμα. Η ψηφιακή έκδοση διατίθεται ελεύθερα από τον ιστότοπο του Ιδρύματος της Βουλής στον σύνδεσμο: https://foundation.parliament.gr/flipbook/183
  • "On Auschwitz" (6): the first crematorium and the Sonderkommando in Auschwitz. Νέο podcast (το έκτο) από το Auschwitz Memorial.
  • Πρόγραμμα HANNAH: Challenging and Debunking Antisemitic Myths

Ιστότοποι-ιστοσελίδες με ενδιαφέρον για την ιστορική εκπαίδευση:

  • Διδασκαλία των κλιματικών αλλαγών στην ιστορία
  • Ολυμπιακοί Αγώνες στην Europeana
  • Historiana offers free historical content, ready to use learning activities, and innovative digital tools made by and for history educators across Europe.

Διεθνείς τοποθετήσεις:

  • Cracking the Canon, Escaping Curriculum / Να σπάσουμε τον κανόνα. Πόσα μπορεί να κάνει ένας εκπαιδευτικός; / By Sakka, Vassiliki on May 27, 2021
  • On-line συνέδριο του δικτύου “History Educators International Research Network” [HEIRNET] με θέμα «Προοπτικές της ιστορικής εκπαίδευσης σε έναν κόσμο σε κίνδυνο» (“History Education Perspectives on an Endangered World”), 31 Αυγούστου - 2 Σεπτεμβρίου, με έμφαση στις θεματικές για την πανδημία Covid-19 και την κλιματική αλλαγή.
  • The History Manifesto. Βιβλίο των Jo Guldi & David Armitage από το 2014 στις εκδόσεις Cambridge University Press με ελεύθερη πρόσβαση (open access). Οι συγγραφείς επιχειρηματολογούν υπέρ της δυναμικής παρέμβασης των ιστορικών στη δημόσια σφαίρα για το κοινό αγαθό, με σημείο αιχμής την οπτική της μακράς διάρκειας (κατά Braudel), προκειμένου να φωτιστούν προπάντων ζητήματα ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής, αλλά και παγκόσμιων ανισοτήτων. Προς την ίδια κατεύθυνση κινούνται, άλλωστε, η Μεγάλη Ιστορία (Big History), η Βαθιά Ιστορία (Deep History) και η Ιστορία του Ανθρωπόκαινου (Anthropocene). Κατά τους συγγραφείς, οι «μεγάλες εικόνες», οι διαθεματικές προσεγγίσεις, ο συνδυασμός μικρο- και μακρο-θεωρήσεων, ο εκλαϊκευμένος-εύληπτος λόγος και η οπτικοποίηση των στοιχείων (data) με τα εργαλεία των Νέων Τεχνολογιών, αποτελούν τα βασικά διανοητικά εργαλεία των ιστορικών που, επισκοπώντας κριτικά την ανθρώπινη ιστορία, συνδέουν το παρελθόν, με το  παρόν και το μέλλον του πλανήτη.

Δείτε το κείμενο "Αγαπητό μου ημερολόγιο. Ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση" του Πολυχρόνη Γιαννικόπουλου.

Το ντοκιμαντέρ απέσπασε το 1ο βραβείο στον 5ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ιστορικού Ντοκιμαντέρ. Δείτε εδώ το ντοκιμαντέρ.

(Το παλίμψηστο Codex Zacynthius)

Ενημερωτικό δελτίο