Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Η Ομάδα Ιστορίας προτείνει για τον Οκτώβριο
Μόνο σε ψηφιακή μορφήΙστορία
pic

Φωτογραφία από τα Προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας. REUTERS / YORGOS KARAHALIS.

Αντλήθηκε από άρθρο της Ναυτεμπορικής.

[Nέα Παιδεία, 24/10/2021]

Νέες εκδόσεις:

  • Πύλια, Μάρθα & Στανγκανέλλης, Πέτρος (επιμέλεια) (2021). Διαδρομές εθνικού προσδιορισμού. Πάτρα: Διαπολιτισμός
  • Wallace, Chris (2021). Χιροσίμα 1945. Η αντίστροφη μέτρηση, οι 116 μέρες που άλλαξαν τον κόσμο. Αθήνα: Μεταίχμιο
  • Snyder, Timothy - Younger, Katherine - Λυβάνιος, Δημήτρης (επιμέλεια) (2021). Τα Βαλκάνια ως Ευρώπη (1821-1914). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
  • Λούκος, Χρήστος (2021). Τυπογραφία και τυπογράφοι στην Ερμούπολη της Σύρου 19ος-20ός αιώνας. Σύρος: Σελεφαΐς
  • Μπούνια, Αλεξάνδρα & Καταπότη, Δέσποινα (2021). Αναδυόμενες Τεχνολογίες και πολιτισμική κληρονομιά. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
  • Podcast: Συζητούν οι Γιώργος Κόκκινος και Βαγγέλης Καραμανωλάκης για τον ευγονισμό και τη βιοπολιτική στον 20ό αιώνα με αφορμή το νέο βιβλίο του Γ. Κόκκινου, «Άξια» και «ανάξια» ζωή…, Ταξιδευτής, 2021.

On line για το ‘21:

On line για την Απελευθέρωση (1944):

On line για το Ολοκαύτωμα:

  • Handbook for teaching the Holocaust. Συλλογικό έργο του Ομίλου Ιστορικής Εκπαίδευσης του Κόσοβο, Πρίστινα 2020
  • Human Rights Council 48th session. Joint statement on combating antisemitism. Item 9 General Debate”. Τη Δευτέρα 4 Οκτωβρίου 2021, στο Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, ο Υπουργός Εξωτερικών της Αυστρίας, Αλεξάντερ Σάλενμπεργκ, εξέδωσε μια σημαντική κοινή δήλωση, υποστηριζόμενη από συνολικά 52 χώρες για την επείγουσα ανάγκη καταπολέμησης του αυξανόμενου αντισημιτισμού και του μίσους σε όλο τον κόσμο.
  • https://itstartedwithwords.org/ Ιστότοπος με εκπαιδευτικό υλικό και μαρτυρίες για το Ολοκαύτωμα στα αγγλικά.

On line για τον Ρατσισμό

Ιστότοποι-ιστοσελίδες με ενδιαφέρον για την ιστορική εκπαίδευση:

  • Πολιτικές Αναγνώρισης. Η μεταζωή της ελληνικής Αντίστασης στο Δίκαιο, την Ιστορία και τη Μνήμη (1945-2006). Το ερευνητικό έργο με τίτλο: «Politics of Recognition: The Afterlife of the Greek Resistance in Law, History, and Memory – Πολιτικές αναγνώρισης: η μεταζωή της ελληνικής Αντίστασης στο Δίκαιο, την Ιστορία και τη Μνήμη (1945-2006)» χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ) και από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας (ΓΓΕΚ) και υλοποιήθηκε στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) με αριθμό Σύμβασης Έργου 15179. Τα παραδοτέα του έργου έχουν αποκλειστικά εκπαιδευτική χρήση.
  • Διπλωματική εργασία μεταπτυχιακού φοιτητή του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, κ. Α.Θ. (2021), με θέμα «Θεωρίες συνωμοσίας και παραπληροφόρηση για την πανδημία του COVID-19: κίνδυνοι και απειλές για την ασφάλεια». Γιατί οι θεωρίες συνωμοσίας, όπως και οι λοιμώδεις ασθένειες, ενδιαφέρουν και την ιστορική εκπαίδευση!
  • Εργαστήριο Ιστορίας & Κοινωνικών Επιστημών - Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αιγαίου, «Στα φτερά της ιστορίας: Μαγνητικοί κύκλοι της Δευτέρας». Επιμορφωτική δράση για κάθε ενδιαφερόμενο-η με τους εξής άξονες: 1) κρίσιμες αλλαγές που έχουν συμβεί στην ιστοριογραφία, την ιστορία της ιστοριογραφίας, την επιστημολογία της  ιστορίας, τη δημόσια ιστορία και τη διδακτική της ιστορίας στη συνάφειά τους, 2) το  ιστορικό-πολιτισμικό τραύμα και τη διαχείρισή τους, 3) τις σοβαρές εξελίξεις που σημειώνονται στη γενετική μηχανική και την ευγονική, τη σεξουαλικότητα, τη δημόσια υγεία και γενικότερα στο πεδίο των βιοπολιτικών χρήσεων της ανθρώπινης ζωής.
  • «Εκπαίδευση και σχολικές ομάδες», «Διαδικτυακές εκπαιδευτικές δράσεις»: Εκπαιδευτικά προγράμματα του Εθνικού και Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών για μαθητές-μαθήτριες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Κανάλι Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης στο YouTube
  • Ημερίδα του Ομίλου για την Ιστορική Εκπαίδευση με θέμα «Ιστορία και κόμικς: Η δημιουργία της οπτικής αφήγησης και η διδακτική της αξιοποίηση». Για τον δεσμό και το πρόγραμμα δείτε εδώ.
  • «Αφηγήσεις της Ιστορίας» (podcasts). Μια σειρά συζητήσεων από το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς

Διεθνείς τοποθετήσεις:

  • The value of innovative and responsible history education”: Σύντομη και περιεκτική εναρκτήρια ομιλία του διευθύνοντα συμβούλου της EuroClio (European History Teachers’ Association), Steven Stegers, στο διεθνές συνέδριο εκπαιδευτικών που διδάσκουν το μάθημα της Ιστορίας στη Μόσχα στις 5 Οκτωβρίου 2021. Ο Stegers εύστοχα συνοψίζει τα διακυβεύματα της σύγχρονης σχολικής ιστορίας και ταυτόχρονα τα χαρακτηριστικά της ιστορικής σκέψης σε ένα αγγλόφωνο κείμενο, που αξίζει να διαβαστεί.

 

Ενημερωτικό δελτίο