[10/7/2022]
Εξετάζομαι, άρα ζω;
«Με δέσαν στα στενά και στους κανόνες
και ξημερώνοντας Παρασκευή
τοξότες φάλαγγες και λεγεώνες
με πήραν και με βάλαν σε κλουβί
και στα υπόγεια ζάρια τους αιώνες
παιχνίδι παίζουν οι αργυραμοιβοί.»
Μάνος Ελευθερίου "Μαλαματένια λόγια"
Με προβληματίζει ο υπερβολικός ενθουσιασμός για τα φετινά θέματα της Γλώσσας (ο οποίος σίγασε απότομα με την ανακοίνωση των βαθμολογιών!), όταν δεν λαμβάνεται υπόψη σε ποιο εκπαιδευτικό, εξεταστικό (και βαθμολογικό) περιβάλλον εντάσσονται τα θέματα αυτά! Ας δούμε ορισμένα ευρύτερα ζητήματα σε πρώτη φάση
- Είναι υποκριτικό να δηλώνεις ότι ενδιαφέρεσαι να μαθαίνουν οι νέοι Ιστορία και ταυτόχρονα να διαιωνίζεις αυτόν τον «ιστορικό αναλφαβητισμό» μέσα από τα «νέα» προγράμματα σπουδών και τον τρόπο διδασκαλίας και εξέτασης του μαθήματος.
- Είναι υποκριτικό να ζητάς την (αυτονόητη και δεδομένη από τα κείμενα) αξία της ιστορικής γνώσης, όταν δεν τολμάς να ζητήσεις την κριτική ερμηνεία των μαθητών για την υπαρκτή αντιμετώπιση της ιστορικής γνώσης στο σημερινό σχολείο
- Είναι υποκριτικό να μυθοποιείς τη βιωματική προσέγγιση της ιστορικής γνώσης και να απαιτείς «πρωτότυπες» προτάσεις σ’ ένα εκπαιδευτικό εξεταστικό πλαίσιο που το βίωμα το έχει θέσει υπό απαγόρευση!
- Είναι υποκριτικό να επιλέγεις ενδιαφέροντα κείμενα (sic) και να υπονομεύεις την ποιότητά τους με μονόδρομου χαρακτήρα ερωτήσεις που απαιτούν εργαλειακού τύπου απαντήσεις, αγνοώντας τα ποικίλα ιδεολογικά και δομικά τους χαρακτηριστικά ως κειμενικών ειδών!
- Τέλος, είναι υποκριτικό να μη σέβεσαι τη δημιουργική ανάγνωση και την ικανότητα πρόσληψης ενός λογοτεχνικού κειμένου από τους μαθητές και να την μετατρέπεις σε μηχανιστική «αναγνωστική ανταπόκριση» ομοιόμορφων απαντήσεων (ενδεικτικό ποσοστό από βαθμολογικό κέντρο της περιφέρειας: επί 1800 γραπτών τα 1796 «θα κρατούσαν το ταγάρι»)!
Εφόσον, λοιπόν, γίναμε λάτρεις της «αντικειμενικής μέτρησης», ας προχωρήσει την επόμενη χρονιά ο Πανοπτικός Οργανισμός Εξετάσεων και οι «έγκυρες» επιτροπές του σε καθολικά θέματα πολλαπλής επιλογής-«αντικειμενικού τύπου» για την εξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας-Λογοτεχνίας!
Κώστας Αγγελάκος