ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Αφήγηση: Μεθοδολογικά εργαλεία και ταυτότητες

Αφήγηση: Μεθοδολογικά εργαλεία και ταυτότητες

Σοφία Λαμπροπούλου

Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη που συμμετέχω στην παρουσίαση του βιβλίου του πρώην καθηγητή μου Αργύρη Αρχάκη, κυρίως γιατί τα τελευταία είκοσι χρόνια τα ερευνητικά μας ενδιαφέροντα βρίσκονται σε διακειμενική επικοινωνία. Σε αυτή την παρουσίαση, θα εστιάσω την προσοχή μου στην αφήγηση και στα μεθοδολογικά εργαλεία του βιβλίου και θα αναφερθώ επιπλέον στο πώς αυτά μπορούν να εφαρμοστούν σε δεδομένα εκτός Ελλάδος, αντλώντας από τα άρθρα που έχει δημοσιεύσει ο συγγραφέας σε διεθνή περιοδικά. Θα αναφερθώ, τέλος, στο ερευνητικό πρόγραμμα TRACE, το οποίο έχει επιστημονικό υπεύθυνο τον Αργύρη Αρχακη και το οποίο διερευνά εκφάνσεις του ρευστού ρατσισμού.

Τα ζητήματα με τα οποία θα ασχοληθώ στην παρουσίαση που ακολουθεί, εντοπίζονται κυρίως στο τέταρτο και στο πέμπτο κεφάλαιο του βιβλίου, τα οποία πραγματεύονται τις ταυτότητες που οικοδομούνται από μετανάστες μαθητές/-τριες σε σχέση με τα ομογενοποιητικά προ(σ)τάγματα του εθνικού λόγου. Τα μαθητικά γραπτά, τα οποία αποτελούν τα δεδομένα του βιβλίου και μέσα από τα οποία οικοδομούνται οι μεταναστευτικές ταυτότητες, είναι αυτοβιογραφικά κείμενα, δηλαδή αφηγήσεις που αφορούν γεγονότα και αναμνήσεις της ζωής του/της αφηγητή/-τριας. Ανάμεσα σε άλλα, την ανάλυση απασχολούν ερωτήματα όπως τα εξής:

Ποιες ταυτότητες εντοπίζουμε στις μαθητικές αφηγήσεις;

Με ποιες αφηγηματικές επιλογές αυτές κατασκευάζονται;

 

Η Σοφία Λαμπροπούλου είναι Senior Lecturer in English Language (Sociolinguistics and Critical Discourse Analysis) στο Department of English, University of Liverpool.

 

Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.


Συντάκτες

Ενημερωτικό δελτίο