ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για διαστάσεις ψυχοκοινωνικής και εκπαιδευτικής προσαρμογής κατά τη δεύτερη περίοδο της πανδημίας COVID-19
pic

[18/04/2023]

Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για διαστάσεις ψυχοκοινωνικής και εκπαιδευτικής προσαρμογής κατά τη δεύτερη περίοδο της πανδημίας COVID-19

Αικ, Λαμπροπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Εφαρμοσμένης Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολγίας, Ε.Κ.Π.Α.

Χ. Χατζηχρήστου, Καθηγήτρια Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.

Π. Ρούσσος, Αναπληρωτής Καθηγητής Γνωστικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.

Ν. Γεωργακάκου-Κουτσονίκου, Δρ, Κλινικής Ψυχολογίας

Θ. Υφαντή, Δρ Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.

Περίληψη

Στο πλαίσιο της πανδημίας COVID-19 το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ υλοποίησε ένα ευρύτερο ερευνητικό πρόγραμμα για την αξιολόγηση των αναγκών σε ψυχοκοινωνικό και εκπαιδευτικό επίπεδο και των πηγών στήριξης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Στο παρόν άρθρο παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών αναφορικά με διαστάσεις ψυχοκοινωνικής και εκπαιδευτικής προσαρμογής των ίδιων και των μαθητών/τριών τους κατά τη δεύτερη περίοδο της πανδημίας στην Ελλάδα. Στην έρευνα συμμετείχαν 526 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων από διαφορετικές περιοχές στην Ελλάδα. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν η  Κλίμακα Γενικευμένης Αγχώδους Διαταραχής, η Σύντομη Κλίμακα Ψυχικής Ανθεκτικότητας, η Κλίμακα εκτίμησης φόβου πανδημίας COVID-19, το Ερωτηματολόγιο Επαγγελματικής Ποιότητας Ζωής, ενώ δόθηκαν ερωτήσεις σχετικά με τη μαθησιακή και ψυχοκοινωνική προσαρμογή των μαθητών/τριών τους. Τα ευρήματα έδειξαν χαμηλά επίπεδα άγχους, κόπωσης συμπόνιας και φόβου για την πανδημία και υψηλά επίπεδα ψυχικής ανθεκτικότητας. Επίσης φάνηκε ότι οι γυναίκες εκπαιδευτικοί ήταν πιο επιβαρυμένες, ενώ οι εκπαιδευτικοί που δίδασκαν σε Γυμνάσια σημείωσαν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα δευτερογενούς τραυματικού στρες από τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς. Τέλος οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί ανέφεραν ότι η επίδοση των μαθητών/τριών ήταν χαμηλότερη συγκριτικά με την περίοδο πριν την εξ αποστάσεως διδασκαλία αναφέροντας ως βασική αλλαγή τη μη συμμετοχή τους στο μάθημα. Τα αποτελέσματα αξιοποιούνται για την ανάπτυξη πολυεπίπεδων δράσεων του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας για τη στήριξη των σχολικών κοινοτήτων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.

Ενημερωτικό δελτίο