[18/04/2023]
Σχέση μεταξύ διαγνωσμένων με ΔΕΠ-Υ μαθητών γυμνασίου και συμμετοχής στο bullying
Η Βασιλική Γιαννούλη είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Γνωστικό Αντικείμενο «Σχολική Ψυχολογία στην Ειδική Αγωγή» στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Ο Γεώργιος Βρακάς είναι μαθηματικός, με MSc στις Μαθησιακές Δυσκολίες, υποψήφιος διδάκτωρ στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Ο Γιώργος Παυλίδης είναι πρώην Καθηγητής Ψυχολογίας και Μαθησιακών Δυσκολιών στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Ο Δημήτριος Σαρρής είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Ειδικής Αγωγής και Αναπτυξιακών Διαταραχών στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Περίληψη
Τόσο η ΔΕΠ-Υ όσο και ο σχολικός εκφοβισμός είναι δυο συχνά εμφανιζόμενες έννοιες στα διάφορα εκπαιδευτικά συστήματα ανά τον κόσμο. Ο τρόπος με τον οποίο συνδέονται αυτοί οι δυο έννοιες είναι κάποιες ψυχολογικές παράμετροι οι οποίες απαντώνται τόσο στους μαθητές που εμπλέκονται σε φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού, όσο και σε μαθητές με φτωχές κοινωνικές δεξιότητες, με χαμηλό αυτοσυναίσθημα, με κατάθλιψη, με άγχος και μαθητές με διάγνωση ΔΕΠ-Υ. Επιπρόσθετα θα μπορούσε κανείς να παρατηρήσει πως υπάρχουν και άλλοι μηχανισμοί διαφορετικής φύσης οι οποίοι συνδέουν το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού με τη ΔΕΠ-Υ. Για παράδειγμα έχει βρεθεί θετική συσχέτιση μεταξύ προκλητικής συμπεριφοράς (ως σύμπτωμα της ΔΕΠ-Υ) και επιθετικής αντίδρασης ανάμεσα σε συνομήλικους, όπως επίσης και συσχέτιση μεταξύ της επιθετικότητας των μαθητών με ΔΕΠ-Υ με την αδυναμία άλλων μαθητών να αντιδράσουν σε αυτή. Σε αυτό το σημείο γόνιμο θα ήταν να επισημανθεί πως στις περιπτώσεις που η ΔΕΠ-Υ εκδηλώνεται με στοιχεία βίαιης συμπεριφοράς, η απόρριψη που εκδηλώνεται από τους συνομήλικους είναι σημαντικά πιο αυξημένη. Η έρευνα μας μελέτησε το κατά πόσο οι μαθητές με ΔΕΠ-Υ ενεπλάκησαν σε περιστατικά bullying, με ποιο ρόλο, τα χαρακτηριστικά των ανωτέρω μαθητών που απετέλεσαν παράγοντα υψηλής επικινδυνότητας για τη θυματοποίηση τους.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.