ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Σχεδιάζοντας διδακτικά σενάρια για την Τοπική Ιστορία της Θράκης: Παιδαγωγικοί μετασχηματισμοί με την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών
pic

[18/04/2023]

Σχεδιάζοντας διδακτικά σενάρια για την Τοπική Ιστορία της Θράκης: Παιδαγωγικοί μετασχηματισμοί με την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών[1]

Μενέλαος Τζιφόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Π.Τ.Δ.Ε. Φλώρινας, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής Δ.Π.Θ., Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας

Περίληψη

Στη σχολική εκπαίδευση, ολοένα και περισσότερο, αξιοποιούνται παιδαγωγικές θεωρίες που εστιάζουν στην οικοδόμηση της γνώσης, στον εμπλουτισμό των γνωστικών σχημάτων των μαθητών/-τριών, στην ενεργή εμπλοκή τους στη διαδικασία της μάθησης, στη συνεργασία και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής σκέψης, παρατήρησης και ενσυναίσθησης. Ειδικότερα, μέσω της (ιστορικής) εκπαίδευσης, οι μαθητές/-τριες, ως δρώντα υποκείμενα, μπορούν να (συν)διαμορφώσουν τη σχολική πραγματικότητα, να συζητήσουν, να προβληματιστούν, να αντιληφθούν, να αμφισβητήσουν και να πάρουν μέρος σε μια δυναμική και αλληλεπιδραστική διαδικασία. Τα παραπάνω αποτελούν ερείσματα της παιδαγωγικής ομάδας του ερευνητικού προγράμματος “Ψηφιακή Θράκη”, βάσει των οποίων σχεδιάζονται διδακτικά σενάρια από το ιστορικό απόθεμα της Θράκης. Στην παρούσα δημοσίευση, που βασίζεται σε υλικό της μεταδιδακτορικής μου έρευνας, θα εστιάσω σε βασικούς παιδαγωγικούς πυλώνες και στις δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει το πολυτροπικό υλικό από την τοπική ιστορία της Θράκης για παιδαγωγικό μετασχηματισμό μέσα από ενδεικτικές διδακτικές δραστηριότητες.

[1] Στη δημοσίευση αυτή αξιοποιείται υλικό από τη μεταδιδακτορική μου έρευνα, που εκπονείται στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο της Θράκης, από το 2020, με επόπτη τον Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Άγγελο Παληκίδη. Το θέμα της μεταδιδακτορικής έρευνας είναι: «Μετασχηματισμός της επιστημονικής γνώσης σε εκπαιδευτικό υλικό για την Τοπική Ιστορία της Θράκης: Σχεδιασμός ψηφιακών εκπαιδευτικών εφαρμογών».

Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.

Ενημερωτικό δελτίο