[4/5/2024]
Η κατασκευή της διαφορετικότητας στις σχέσεις Ρομά και μη Ρομά μαθητών και νόρμες αναγνώρισης
Στέλα Μαρκαντώνη, Υπ. Διδάκτωρ, Ε.Κ.Π.Α.
Χρήστος Παρθένης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Ε.Κ.Π.Α.
Περίληψη
Το άρθρο παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας εθνογραφικής έρευνας, η οποία μελετά τις εφαρμοζόμενες παιδαγωγικές πρακτικές αντιμετώπισης της διαφορετικότητας των μαθητών ρόμικης καταγωγής και τις νόρμες αναγνώρισης της διαφορετικότητάς τους στο ελληνικό Δημοτικό Σχολείο. Θεωρητικά, βασίζεται στην έννοια της κατασκευής της διαφορετικότητας στο σχολικό πλαίσιο, στην πραξεολογία και στην έννοια της αναγνώρισης. Μελετήθηκαν τα ποιοτικά γνωρίσματα και οι αξιολογήσεις στις σχέσεις Ρομά και μη Ρομά μαθητών, οι παιδαγωγικές παρεμβάσεις των εκπαιδευτικών για την επίλυση προβλημάτων στις σχέσεις τους και η συσχέτιση σχολικών ανισοτήτων και καταγωγής. Η μεθοδολογία αφορά σε εθνογραφικού τύπου πολλαπλή μελέτη περίπτωσης τεσσάρων Δημοτικών Σχολείων της κεντρικής Ελλάδας. Διεξήχθη μακροχρόνια συμμετοχική παρατήρηση 2 μηνών καθημερινά σε κάθε σχολική μονάδα. Και λήψη ημιδομημένων συνεντεύξεων με εκπαιδευτικούς και Ρομά και μη Ρομά μαθητές. Το δείγμα περιλαμβάνει εκπαιδευτικούς και Ρομά και μη Ρομά μαθητές. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι σχέσεις μεταξύ Ρομά και μη Ρομά μαθητών χαρακτηρίζονται από διαρκή αντιπαλότητα, βίαιες συγκρούσεις, απαξιωτικούς και υβριστικούς χαρακτηρισμούς και ξεχωριστές παρέες στα διαλείμματα. Οι μαθητές της κυρίαρχης πολιτισμικά ομάδας αποδίδουν τις κακές σχέσεις στην απείθαρχη συμπεριφορά των Ρομά μαθητών. Αναδεικνύεται η απουσία δομημένου παιδαγωγικού σχεδιασμού στη σχολική κουλτούρα για τη διαχείριση των περιστατικών συγκρούσεων. Το σχολείο μέσα από τις εφαρμοζόμενες πρακτικές αρνητικής αναγνώρισης και διαφοροποίησης σε βάρος των Ρομά μαθητών και την τοποθέτησή τους σε θέσεις απόστασης από τη νόρμα του πειθαρχημένου στους σχολικούς κανόνες μαθητή (ανα)παράγει σχολικές διαφορές ως προς τη συμπεριφορά των μαθητών μέσω των οποίων επανασκηνοθετούνται οι κοινωνικές διαφορές.
Λέξεις - κλειδιά: Ρομά μαθητές, διαφορετικότητα, πρακτικές, νόρμες αναγνώρισης, σχέσεις μαθητών
Νέα Παιδεία (2024), τ. 189-190
Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2024 στη σχετική ιστοσελίδα.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.