[4/5/2024]
Η διοίκηση της ελληνικής εκπαίδευσης στο πλαίσιο της σύγχρονης μετα-γραφειοκρατικής οργάνωσης
Παναγιώτα Ρούνη, διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Φιλοσοφικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α.
Περίληψη
Το παρόν άρθρο στοχεύει στην ανάδειξη των χαρακτηριστικών της σύγχρονης διοίκησης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, μέσω ανάλυσης των ιδιαίτερων γνωρισμάτων του. Μετά από μία σειρά μεταρρυθμίσεων που επιχειρήθηκαν για την αναδιάρθρωσή του, μελετώνται οι επιδράσεις στοιχείων των μετανεωτερικών οργανώσεων στην εκπαιδευτική διοίκηση και αναλύονται οι παράγοντες διαμόρφωσης της φυσιογνωμίας του. Η μελέτη αφορά κυρίως τη συγκριτική ανάλυση των χαρακτηριστικών της μετα-γραφειοκρατικής οργανωτικής πραγματικότητας, με εστίαση στον καταλυτικό ρόλο της χρήσης των Τ.Π.Ε. στις διάφορες διοικητικές διαδικασίες, καθώς και στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης σε σχέση με την κάλυψη των πραγματικών αναγκών του. Τα συμπεράσματα της μελέτης σχετίζονται με την εμμονή του συστήματος σε άκαμπτες, φορμαλιστικές και μηχανιστικές διεκπεραιωτικές διαδικασίες, παρά τα διαφαινόμενα μετα-γραφειοκρατικά χαρακτηριστικά που αρχίζει να αποκτά. Το γεγονός αυτό δεν ενισχύει την αξιοποίηση και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού του, στοιχείο που αποτελεί βασικό εμπόδιο για την προσαρμογή του συστήματος στις απαιτήσεις του ανταγωνιστικού ευρωπαϊκού και διεθνούς περιβάλλοντος και των αποκεντρωτικών πολιτικών που προωθούνται.
Λέξεις-κλειδιά: μετα-γραφειοκρατική οργάνωση, προσαρμοστικότητα, ψηφιακή διακυβέρνηση, ευελιξία διοίκησης
Νέα Παιδεία (2024), τ. 189-190
Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2024 στη σχετική ιστοσελίδα.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.