ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Γενική θεώρηση του κεφαλαίου της Αισθητικής στη Φιλοσοφία Β' Λυκείου: Διδακτική πρόταση
pic

[4/5/2024]

Γενική θεώρηση του κεφαλαίου της Αισθητικής στη Φιλοσοφία Β΄ Λυκείου: Διδακτική πρόταση

Δημήτρης Α. Σταυρούσης, ΜΔΣ Μεσαιωνικών και Νεοελληνικών Σπουδών Φιλολογίας Α.Π.Θ., εκπαιδευτικός

Περίληψη

Καθώς η διδασκαλία της Τέχνης έχει αφαιρεθεί από την Α' και τη Γ' Λυκείου (Καλλιτεχνική Παιδεία επιλογής και Ιστορία της Τέχνης επιλογής αντίστοιχα), το κεφάλαιο της Αισθητικής Φιλοσοφίας στη Β' Λυκείου αποτελεί τη μοναδική επαφή των μαθητών/-τριών της βαθμίδας αυτής με το φαινόμενο Τέχνη, καθόσον μάλιστα η θεματική ενότητα Τέχνη δεν περιλαμβάνεται πλέον στη διδακτέα ύλη της Νεοελληνικής Γλώσσας Β' Λυκείου.

Η προτεινόμενη δίωρη γενική θεώρηση των δύο πρώτων ενοτήτων του κεφαλαίου που διδάσκονται, στηρίζεται σε συνιστώσες και στόχους/προσδοκώμενα αποτελέσματα του νέου Προγράμματος Σπουδών 2023, όσον αφορά τις ικανότητες και δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι μαθητές/-τριες και την αξιολόγησή τους. Ανταποκρίνεται επίσης σε πρωταρχικές θεματικές ενότητες του ίδιου προγράμματος: συγκεκριμένα, επιδιώκεται να έρθει ο μαθητής/-τρια σε επαφή με βασικές φιλοσοφικές αντιλήψεις για την τέχνη, να διαμορφώσει προσωπική γνώμη γι’ αυτές και να ερμηνεύσει, σχολιάσει και αποτιμήσει έργα από διάφορα καλλιτεχνικά ρεύματα.

Η συγκεκριμένη διδακτική πρόταση αξιοποιεί στο έπακρον το πολυτροπικό κείμενο του σχολικού εγχειριδίου και μερικώς τα αντίστοιχα της Ιστορίας της Τέχνης και Ιστορίας νεότερης και σύγχρονης Γ' Λυκείου. Ειδικότερα, αξιοποιείται η ανακεφαλαίωση, τα παραθέματα, το εικαστικό υλικό, το «Ευρετήριο Ονομάτων» του σχολικού βιβλίου, η ανάλυση έργων τέχνης στο βιβλίο Ιστορία της Τέχνης και το «Γλωσσάριο καλλιτεχνικών όρων» στο βιβλίο Ιστορία νεότερη και σύγχρονη Γ' λυκείου.

Στη διδακτική πρόταση εφαρμόζεται τόσο η κειμενοκεντρική όσο και η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία σε συνδυασμό με έντυπα φύλλα εργασίας (προσωπική μελέτη), καθοδηγούμενο διάλογο και χρήση πολυμεσικού εποπτικού υλικού (λογισμικό παρουσίασης). Τέλος, η γενική θεώρηση προτείνεται να πλαισιωθεί σε δεύτερο χρόνο με μία διδακτική επίσκεψη σε μουσείο σύγχρονης τέχνης.

 

Νέα Παιδεία (2024), τ. 189-190

Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2024 στη σχετική ιστοσελίδα.

Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.


Συντάκτες

Ενημερωτικό δελτίο