ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Συγκριτική θεώρηση των Προγραμμάτων Σπουδών (2003-2023) της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής του Δημοτικού Σχολείου
pic

[10/12/2024]

Συγκριτική θεώρηση των Προγραμμάτων Σπουδών (2003-2023) της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής του Δημοτικού Σχολείου

Θεόδωρος Βαβίτσας, διδάκτωρ Πανεπιστημίου Πατρών

Περίληψη

Στην παρούσα εργασία επιχειρείται η συγκριτική θεώρηση των παλιών (2003) και των νέων (2023) Προγραμμάτων Σπουδών του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής του Δημοτικού Σχολείου, προκειμένου να διαπιστωθούν οι αλλαγές που, ενδεχομένως, έχουν προκύψει. Πιο συγκεκριμένα, αξιοποιώντας ως μεθοδολογικό εργαλείο την Ανάλυση Περιεχομένου, διερευνήθηκε η δομή των Προγραμμάτων Σπουδών ως προς τέσσερις (4) θεματικές κατηγορίες: ως προς τον Σκοπό, τα Θεματικά πεδία/’Αξονες, τη Διδακτική πλαισίωση/Μεθοδολογία και την Αξιολόγηση. Από τα ευρήματα της έρευνας προέκυψε ότι έχουν πραγματοποιηθεί ουσιώδεις μετατοπίσεις και τροποποιήσεις στα νέα Προγράμματα Σπουδών, οι οποίες, όπως προσπαθούμε να αναδείξουμε, επιβάλλονται από τις στοχεύσεις και προοπτικές που αναδύονται από τις υπάρχουσες κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες. Οι χαρακτηριστικότερες αλλαγές εντοπίζονται: α) στη διακήρυξη της κοινωνίας ως μετανεωτερικής, η οποία και θέτει νέες προκλήσεις στους μαθητές, β) στην απάλειψη του «προτάγματος» της καλλιέργειας της εθνικής ταυτότητας και της αντικατάστασής της από τη δημοκρατική ταυτότητα, γ) στη διάχυση των λεγόμενων 4C δεξιοτήτων (Critical Thinking, Creativity, Collaboration and Communication), η οποία είναι εμφανής στο σύνολο των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, και δ) στην έμφαση στη μέτρηση και ποσοτικοποίηση της σχολικής εργασίας-«παραγωγικότητας», μέσα από τις νέες μορφές αξιολόγησης (π.χ. αξιολόγηση βάσει έργου, portfolio).

Τεύχος 191-192

Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2024 στη σχετική ιστοσελίδα.

Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.

 


Συντάκτες

Ενημερωτικό δελτίο