[10/12/2024]
Η προσέγγιση συγκρουσιακών ζητημάτων στην Ιστορία: Απόψεις εκπαιδευτικών και μαθητών για τη σχολική γιορτή του Πολυτεχνείου σήμερα
Βλαχάκη Μαρία, διδάσκουσα Ιστορίας και Διδακτικής της Ιστορίας, Α.Π.Θ., Ε.Α.Π.
Χριστακοπούλου Γεωργία, εκπαιδευτικός-φιλόλογος, MSc Δημόσια Ιστορία ΕΑΠ
Περίληψη
Η εξέγερση του Πολυτεχνείου αποτελεί ένα συγκρουσιακό ιστορικό ζήτημα, καθώς είναι άμεσα συνυφασμένο με τις τραυματικές εμπειρίες που προκάλεσε η επταετής δικτατορία των συνταγματαρχών στο πρόσφατο παρελθόν. Αποτελεί συχνά πεδίο αντιπαράθεσης στον δημόσιο χώρο αναδεικνύοντας διαφωνίες για τα γεγονότα και τις αιτίες τους. Στην παρούσα έρευνα, που υλοποιήθηκε κατά το εαρινό εξάμηνο του 2023, παρουσιάζονται απόψεις των εκπαιδευτικών και των μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη σημασία της σχολικής γιορτής του Πολυτεχνείου σήμερα καθώς και τους παιδαγωγικούς και διδακτικούς στόχους που επιδιώκονται. Σημαντικό εύρημα της περιγραφόμενης έρευνας αποτελεί ότι τόσο η διδασκαλία της περιόδου 1967-1974 όσο και η σχολική γιορτή της επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου εγείρουν αντικρουόμενες ερμηνείες οι οποίες οφείλονται τόσο στις διαφορετικές πολιτικές αντιλήψεις που φέρουν οι μαθητές από το οικείο, οικογενειακό και κοινωνικό τους περιβάλλον όσο και στην έλλειψη σαφούς και κυρίως πολυπρισματικής ιστορικής γνώσης.
Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2024 στη σχετική ιστοσελίδα.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.