[10/12/2024]
Η επίδραση της Νεανικής Ιδιοπαθούς Αρθρίτιδας στη σχολική και κοινωνική ζωή των εφήβων
Βαρβάρα Πολέμη, Καθηγήτρια Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ιατρική Εφήβων και Φροντίδα Υγείας Εφήβων, Ιατρική Σχολή, Σχολή Επιστημών Υγείας, Α.Π.Θ.
Μαρία Τραχανά, Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Παιδορευματολογίας 1η Παιδιατρική Κλινική, Κέντρο Παραπομπής Παιδιατρικής Ανοσολογίας και Ρευματολογίας, Ιατρική Σχολή, Σχολή Επιστημών Υγείας, Α.Π.Θ., Γενικό Νοσοκομείο Ιπποκράτειο
Εμμανουήλ Σμυρνάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας - Ιατρική Εκπαίδευση Εργαστήριο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Γενικής Ιατρικής και Έρευνας Υπηρεσιών Υγείας - Ιατρική Σχολή, Α.Π.Θ.
Ασημίνα Γαλλή – Τσινοπούλου, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ιατρική Εφήβων και Φροντίδα Υγείας Εφήβων, Ιατρική Σχολή, Σχολή Επιστημών Υγείας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 54124, Ελλάδα; Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Παιδιατρικής Ενδοκρινολογίας, 2ο Τμήμα Παιδιατρικής, Ιατρική Σχολή, Σχολή Επιστημών Υγείας, Α.Π.Θ.
Περίληψη
Μια χρόνια ασθένεια έχει πάντα καταλυτική επίδραση στη ζωή όλων, αλλά κυρίως σε έναν έφηβο. Σε αυτήν την περίοδο μεγάλων σωματικών και ψυχικών αλλαγών, ο έφηβος με χρόνια νόσο πρέπει να διαχειριστεί τις παραμέτρους που προκύπτουν από αυτήν την πάθηση. Ένα παράδειγμα μιας τέτοιας χρόνιας νόσου είναι η Νεανική Ιδιοπαθής Αρθρίτιδα (ΝΙΑ), μια ασθένεια που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή στους γονείς ή τους δασκάλους. Η θεραπεία από το περιβάλλον του εφήβου, την οικογένεια και το σχολείο θα παίξει σημαντικό ρόλο στο αν ο έφηβος ασθενής θα αποδεχτεί τον εαυτό του και θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να βάλει στόχους και τελικά να τους πετύχει. Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους προτείνοντας βελτιώσεις ανάλογα με την κατάσταση του κάθε έφηβου ασθενούς με ΝΙΑ συμβάλλουν αποφασιστικά στην αυτοπεποίθηση, στη βελτίωση των δεξιοτήτων και στην επίτευξη των στόχων. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των γνώσεων των εκπαιδευτικών για τη ΝΙΑ, η προώθηση μεθόδων βελτίωσης της καθημερινότητας στο σχολικό περιβάλλον και η αξία της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών για τη χρόνια αυτή νόσο. Το κύριο μέρος της εργασίας αφορά το ερωτηματολόγιο που δόθηκε στους εκπαιδευτικούς. Οι ερωτήσεις επικεντρώνονται στις δυσκολίες που προκύπτουν από τη ΝΙΑ στην καθημερινή ζωή των εφήβων στο σχολικό περιβάλλον και κάποιες προτάσεις – λύσεις που προτείνονται που θα μπορούσαν να βελτιώσουν αυτές τις συνθήκες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών (80%) δεν γνώριζε για τη νόσο και μόνο το 3% είχε εμπειρία με ασθενή με ΝΙΑ στην τάξη. Πολλοί παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν την καθημερινότητα των μαθητών με ΝΙΑ όπως η απόσταση του σχολείου από το σπίτι, η παρατεταμένη γραφή, το να κάθονται πολύ στην καρέκλα, το πάτωμα όπου βρίσκεται η τάξη, το μάθημα Γυμναστικής και η μεταφορά της σχολικής τσάντας. Από την άλλη πλευρά, οι εκπαιδευτικοί στο σύνολό τους απάντησαν θετικά στο εάν επηρεάζεται η ψυχολογία των εφήβων μαθητών με ΝΙΑ στην αντίστοιχη ερώτηση, ενώ στο ερώτημα πώς αντιμετωπίζονται οι άρρωστοι μαθητές από τους συνομηλίκους τους, το 38,6% απάντησε θετικά, το 18,8% αρνητικά. και 42,6% αδιαφορούν για τη νόσο. Η απάντηση στο ερώτημα εάν η ψυχολογική υποστήριξη είναι απαραίτητη για τους μαθητές με ΝΙΑ και τις οικογένειές τους ήταν καθολικά θετική. Όσον αφορά την ανάγκη υποστήριξης των μαθητών με ΝΙΑ με διάφορους τρόπους, η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών έδωσε τη συγκατάθεσή της.
Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2024 στη σχετική ιστοσελίδα.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.