ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Η έννοια της ιστορικής σκέψης στο πρόσφατο ελληνικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΠΣΙ) για το δημοτικό σχολείο
pic

[23/12/2024]

Η έννοια της ιστορικής σκέψης στο πρόσφατο ελληνικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΠΣΙ) για το δημοτικό σχολείο

Κυριακή Φαρδή, μέλος ΕΔΙΠ-ΠΤΔΕ-Παν. Αιγαίου, μεταδιδακτορική Ερευνήτρια ΠΤΔΕ-Παν. Δυτικής Μακεδονίας

Περίληψη

Η παρούσα εργασία μελετά την έννοια της «ιστορικής σκέψης» όπως αυτή εκφράζεται στις τρεις εκδοχές του πρόσφατου Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας για το Δημοτικό Σχολείο (ΦΕΚ 1936/τ. 2/2021,·ΦΕΚ 1367/τ. 2/2022,·ΦΕΚ 507/τ. 2/2023). Πρόκειται για μια συγκριτική μελέτη ανάμεσα στο λόγο των τριών εκδοχών του πρόσφατου ΠΣΙ[1] για το δημοτικό σχολείο. Η μεθοδολογική προσέγγιση αυτής της μελέτης στηρίχτηκε στην Κριτική Ανάλυση Λόγου (Critical Discourse Analysis-CDA). Ο κύριος σκοπός της είναι να διερευνήσει το νόημα και τα σημαινόμενα αυτής της έννοιας στις τρεις εκδοχές του ΠΣΙ σε σχέση με τις επιστημολογικές αναφορές στην έννοια αυτή, όπως εντοπίζονται στη διεθνή βιβλιογραφία. Η μελέτη αυτή υποστηρίζει ότι η έννοια του ιστορικού χρόνου δεν έχει το ίδιο νόημα στις τρεις εκδοχές του ΠΣΙ. Το κύριο συμπέρασμά της είναι ότι ο όρος «κριτική ιστορική σκέψη» αναφέρεται πολύ περισσότερο στην καλλιέργεια γενικών δεξιοτήτων και συνδέεται με τα γνωστικά χαρακτηριστικά της και πολύ λιγότερο με την κριτική πρόσληψη του ιστορικού παρελθόντος.

Λέξεις κλειδιά: Κριτική Ανάλυση Λόγου, ιστορική σκέψη, Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας, πρωτοβάθμια εκπαίδευση

[1] Για λόγους συντομογραφίας στην εργασία αυτή τα Προγράμματα Σπουδών Ιστορίας θα αναφέρονται ως ΠΣΙ, δηλαδή με το ακρωνύμιό τους.

 

Τεύχος 191-192

Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2024 στη σχετική ιστοσελίδα.

Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.

Ενημερωτικό δελτίο