[21/09/2025]
Η Ομάδα Ιστορίας προτείνει για τον Σεπτέμβριο του 2025.
ΕΜΝΕ-Μνήμων (2025). Η Ελληνική Επανάσταση: Νέες προσεγγίσεις. Πρακτικά συνεδρίου, Αθήνα 15-16/06/2022. Πολιτεία.
Μαχαιρά, Άννα - Φλιτούρης, Λάμπρος Α. (επιμ.) (2025). 1917. Η χρονιά που άλλαξε τον κόσμο. Αθήνα: Gutenberg.
Στεφανίδης, Ιωάννης (επιμέλεια) (2025). Υπό το νανούρισμα των εκρήξεων. Το πολεμικό ημερολόγιο του λοχαγού Στέφανου Δούκα. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Τσατήρης, Δημήτρης Γ. (2025). Η Εθνική αντίσταση στην Άνδρο 1941-44. Μαρτυρίες. Αθήνα: Gutenberg.
Χέρτσφελντ, Μάικλ (2025). Η πολιτισμική συνέχεια και η υλικοποίηση του παρελθόντος / Cultural continuity and the materialization of the past. Αθήνα: Μουσείο Μπενάκη. Biblionet.
Journal of Modern Greek Studies, 43 (2025). Modern Greek Studies Association.
Kosmidou, Eleftheria Rania (2025). Οι ευρωπαϊκοί εμφύλιοι πόλεμοι στον κινηματογράφο. Μνήμη, σύγκρουση και νοσταλγία. Αθήνα: Μωβ Εκδόσεις. Biblionet.
Miles, James & Keynes, Matthew (2025). Education and Historical Justice: Redress, Reparations and Reconciliation in the Classroom. Bloomsbury.
«Εις μνήμην Αναστάσιου Στέφου». Ανακοίνωση του περιοδικού Νέα Παιδεία - Γλώσσα, 10.9.2025
“Giving Holocaust Survivors a Digital Voice in the World”. Αγγλόφωνος ιστότοπος αφιερωμένος στις αναμνήσεις των επιζώντων του Ολοκαυτώματος.
Το Τμήμα Εκπαίδευσης & Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ ανακοινώνει τη διοργάνωση επιστημονικής ημερίδας, αφιερωμένης στο έργο και στη σκέψη του γάλλου φιλοσόφου Michel Foucault. Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2025 στο Μαράσλειο Διδασκαλείο. Με αφορμή την επέτειο 50 ετών από την έκδοση του κομβικού έργου "Επιτήρηση και τιμωρία. Η γέννηση της φυλακής", στόχος της ημερίδας είναι να αναδειχθεί η συνομιλία της σκέψης του Foucault με τα πεδία, μεταξύ άλλων, της παιδαγωγικής, της κοινωνιολογίας, της τέχνης, των σπουδών φύλου και των σπουδών αναπηρίας. Επιστημονική - οργανωτική επιτροπή: Αλεξάνδρα Ανδρούσου, Νέλλη Ασκούνη, Βάσια Λέκκα, Μαίρη Λεοντσίνη, Νίκος Μποζατζής, Λούλα Ντεροπούλου.
ΕΚΠΑ, Ιστορίης Επίσκεψις. Μία επαναπροσέγγιση της Ιστορίας, των προβλημάτων και των μεθόδων της. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για Δασκάλους Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι παγκόσμιοι πόλεμοι, 1914-1945.
Γενικά Αρχεία του Κράτους & Εκπαίδευση. Εκπαιδευτικά προγράμματα και εκπαιδευτικό υλικό.
Αθήνα, 23-24 Οκτωβρίου 2025: Η Εξέλιξη του Ολοκαυτώματος στην Ευρώπη. Η περίπτωση της Ανατολικής Ευρώπης και της Ελλάδας. Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος και το Yahad – In Unum σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
“Directionless Times and The Question of History. The 1st Vilnius Convention in Historical Theory”. Συνέδριο (29-31 Αυγούστου 2025) στο Vilnius της Λιθουανίας. «Καθώς οι σύγχρονες κοινωνίες βιώνουν το παρόν τους ως ασταθές, ανησυχητικό και επικίνδυνο, η διαφυγή από αυτό το παρόν καθίσταται επιτακτική. Καθώς τόσο το παρελθόν όσο και το μέλλον φαίνονται εξίσου ταραγμένα, ανησυχητικά και επικίνδυνα, δεν υπάρχει επιθυμητή ιστορική τροχιά και καμία εύλογη αντίληψη της ιστορίας που θα μπορούσε να μας προσανατολίσει στον χρόνο. Πρέπει οι κοινωνίες να συμβιβαστούν με τον παροντισμό ή να τον καταπολεμήσουν (Hartog 2015); Πρέπει να παραμείνουν με το πρόβλημα (Haraway 2016), να βρουν «καταφύγια» σε εξιδανικευμένα παρελθόντα (Gospodinov 2023), να διορθώσουν τα λάθη του παρελθόντος και του παρόντος κινητοποιώντας την ιστορία (Satia 2020), ή πρέπει να αναγνωρίσουν τον «αποπροσανατολισμό του μέλλοντος» και τα αναμενόμενα άλματα «πρωτοφανούς αλλαγής» σε ακατανόητα μέλλοντα (Simon 2019); Υπάρχει κάτι που οι κοινωνίες θα έπρεπε να κάνουν εξαρχής σε καιρούς χωρίς κατεύθυνση;»
International Network for Theory of History - Call for papers: “Rethinking historicity: exploring temporal relations in a changing world”. Συνέδριο στο Ταλίν 19-22.5.2026, με κεντρική θεματολογία την «ιστορικότητα», δηλαδή, τους τρόπους με τους οποίους οι χρονικές σχέσεις κατασκευάζονται, βιώνονται και μετατρέπονται σε αντικείμενο αφήγησης.
«Γεωγραφίες της Ιστορίας. Διασυνδέσεις, κινητικότητες, ιδέες». Συνέδριο 19-21 Σεπτεμβρίου 2025 της Ένωσης Ελλήνων Ιστορικών στο Πάντειο.
Conference of the International Society for History Didactics (ISHD). “History Teacher Training, Trainers and Trainees”, 10−12 September 2025. Historical Institute of the University of Wrocław, Poland.
“The rest is history”. Σειρά αγγλόφωνων podcast / audiobook, ένα είδος “pop” (popular) Δημόσιας Ιστορίας. Σύμφωνα με άρθρο («Ιστορίες από την Ιστορία») στην Καθημερινή (21.8.2025), το ακούνε κάθε μήνα 11 εκατομμύρια ακροατές και έχει βραβευτεί από τη Βρετανική Ακαδημία. Ακούστε, ενδεικτικά, εδώ στο Youtube ένα επεισόδιο, “Herodotus: The Birth of History” με δυνατότητα υποτίτλων στα αγγλικά.
Observatory on History Teaching in Europe. Το Παρατηρητήριο για τη Διδασκαλία της Ιστορίας στην Ευρώπη είναι μια Διευρυμένη Μερική Συμφωνία του Συμβουλίου της Ευρώπης. Αποστολή του η προώθηση της ποιοτικής εκπαίδευσης με σκοπό την ενίσχυση της κατανόησης του δημοκρατικού πολιτισμού. Με τις γενικές και θεματικές εκθέσεις του, το Παρατηρητήριο προσφέρει μια σαφή εικόνα της κατάστασης της διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας στα κράτη μέλη του, βασισμένη σε αξιόπιστα δεδομένα και γεγονότα σχετικά με τον τρόπο διδασκαλίας της ιστορίας.
“HISTOLAB. The world of history education at your fingertips”. Ιστότοπος του Συμβουλίου της Ευρώπης. “House of European History. Online Collection”.
IMAGINE. Ένα έργο των: Αλεξάνδρας Πατρικίου, Φρύνης Κωσταρά και Αριάδνης Κουζέλη. Μέσα από τις βιογραφίες 12 Εβραίων γυναικών αναδεικνύεται η ιστορία των Εβραίων της Ευρώπης τον 20ο αι.
Σημείο για τη μελέτη και την αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς. Σημείο FB.
«Επιμύθιον. Διαδικτυακός τόπος ιστορικής παιδείας»
Αντώνης Λιάκος: «Βαδίζουμε σε ένα θολό, άγνωστο τοπίο γεμάτο κυνισμούς». Ο σπουδαίος Έλληνας ιστορικός σε μια κουβέντα για τη ζωή, την Αριστερά, την Ιστορία και το αύριο. Συνέντευξη στον Γιώργο Τούλα.
Άννα Μαρία Δρουµπούκη: «Η ιστορία του 20ού αιώνα μάς έδειξε πού οδηγεί η συλλογική ενοχοποίηση ενός λαού». Συνέντευξη [της Δήμητρας Γκρους] με την ιστορικό Άννα Μαρία Δρουμπούκη, με αφορμή τον τόμο που επιμελείται για τον αντισημιτισμό. Athens Voice, 13.9.2025.
In Memoriam: Συλλυπητήριο ψήφισμα του Τμήματος Ιστορίας & Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ιονίου Πανεπιστημίου για την Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος, Έλλη Γιωτοπούλου-Σισιλιάνου.
«Το κινητό κλείνει, το παιχνίδι επιστρέφει στα σχολεία». Τίτλος άρθρου διαθέσιμου με συνδρομή στην Καθημερινή, 30.8.2025. Αφορά στην απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων σε λύκειο της Νέας Υόρκης.
«Πώς θα βγάλουμε τα παιδιά από τις οθόνες». Η Καθημερινή, 13.9.2025
Ο πρόσφατος δημόσιος λόγος περί Εθνικού Απολυτηρίου επαναφέρει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τις σχετικές εξαγγελίες της Υπουργού στις 8.7.2025.
Ενδοσχολικές «πανελλήνιες» για το απολυτήριο. Εφ. Η Καθημερινή 15.9.2025.
Social Education January/February 2024. Teaching Social Studies in Polarized Times. Πώς η τρέχουσα πολιτική πόλωση στις ΗΠΑ επηρεάζει τη διδασκαλία των Κοινωνικών Σπουδών στο σχολείο, καθώς και του μαθήματος της Ιστορίας. Νέο αγγλόφωνο περιοδικό, με μερικά άρθρα ελεύθερα προσβάσιμα. Απειλεί μία τέτοια πόλωση, άραγε, την Ευρώπη και την Ελλάδα;