Το 1976 υπήρξε μια σημαδιακή χρονιά για την ελληνική εκπαίδευση, γιατί τότε κόπηκε κάθε δεσμός με το γλωσσοεκπαιδευτικό παρελθόν και θεσμοθετήθηκαν σημαντικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, μια από τις οποίες ήταν η χρήση και η διδασκαλία της δημοτικής γλώσσας σ’ όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Το σύνολο σχεδόν των εκπαιδευτικών δέχτηκε με ενθουσιασμό τις μεταρρυθμίσεις.
Αλλά τις αλλαγές αυτές καλούνταν να υλοποιήσουν εκπαιδευτικοί (δάσκαλοι και καθηγητές) οι οποίοι ήταν εντελώς απροετοίμαστοι και ανεκπαίδευτοι. Συγκεκριμένα:
Η πλειονότητα των φιλολόγων, που ήταν απόφοιτοι της Φιλοσοφικής Αθηνών, ακολουθώντας τους δασκάλους τους, ήταν φανατικοί καθαρευουσιάνοι, που τώρα καλούνταν να διδάξουν τη δημοτική, μια γλωσσική μορφή στην οποία δεν πίστευαν και την οποία θεωρούσαν κατώτερη από την καθαρεύουσα. Όφειλαν, λοιπόν, τώρα να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα και να μετατραπούν ταχύτατα σε δασκάλους της δημοτικής, γιατί διαφορετικά θα έμπαιναν στο περιθώριο. Κι αυτό επιτεύχθηκε, διότι:
Η κυκλοφορία των νέων διδακτικών βιβλίων για τη γλώσσα οδήγησε τον Κ. Παπανικολάου το 1983 στην έκδοση του περιοδικού Γλώσσα, με στόχο να ενημερώνονται οι δάσκαλοι και οι φιλόλογοι για τις σύγχρονες θεωρίες της Γλωσσολογίας και της διδακτικής της γλώσσας. Από αυτή την άποψη η προσφορά του περιοδικού υπήρξε μοναδική και ανεκτίμητη. Την ευθύνη του περιοδικού ανέλαβε αρχικά ο ίδιος ο Κ. Παπανικολάου, αλλά από τον επόμενο χρόνο ανέθεσε την αρχισυνταξία σε μένα, την οποία διατήρησα για πάνω από είκοσι χρόνια μέχρι το σταμάτημα της έκδοσης εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων.
Στα είκοσι χρόνια της κυκλοφορίας του παρουσιάστηκαν όλες οι σύγχρονες θεωρίες για τη γλώσσα και τη διδακτική της. Αρθρογράφοι δεν ήταν μόνο Έλληνες, αλλά και ξένοι. Να σημειωθεί ότι το περιοδικό το προμηθεύονταν όλα τα τμήματα νεοελληνικών σπουδών των ξένων πανεπιστημίων. Ήταν το μοναδικό ανάλογο περιοδικό στον ελληνικό εκπαιδευτικό χώρο. Γι’ αυτό και υπήρξε το καταφύγιο όσων εκπαιδευτικών και γλωσσολόγων φιλοδοξούσαν να αποτυπώσουν γραπτά τους επιστημονικούς ή διδακτικούς τους προβληματισμούς. Υπήρξε επίσης μοναδικό βοήθημα για τους φοιτητές, που στο πλαίσιο του μαθήματος της γλώσσας όφειλαν να παρουσιάσουν μια εργασία σχετική με τη νεοελληνική γλώσσα.
Θα πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι το Τμήμα Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, με αρχηγό τον καθηγητή γλωσσολογίας Γ. Μπαμπινιώτη, πολέμησε με πρωτόγνωρη μανία τη γλωσσική μεταρρύθμιση, κινδυνολογώντας πως τάχα η νέα γενιά θα γίνει ανελλήνιστη με τη διδασκαλία της δημοτικής. Όμως η κινδυνολογία δεν πέρασε, αναγκάζοντας έτσι τον ίδιο το Γ. Μπαμπινιώτη να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα, διαστρεβλώνοντας όμως - όπου μπορούσε- τη μεταρρύθμιση και πετυχαίνοντας σήμερα να θεωρείται ο «εθνικός μας γλωσσολόγος». Δεν υπάρχει δημοσιογράφος που να μην τον συμβουλεύεται στα θέματα γλώσσας αυτόν τον σφοδρό πολέμιο της δημοτικής.
(Δείτε ΕΔΩ τα περιεχόμενα των τευχών των οποίων η ψηφιοποίηση έχει ολοκληρωθεί.)