ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Συντάκτες

Γιάννης Μπασλής

author-img
Προσωπικός Ιστοχώρος

Ο Γιάννης Μπασλής γεννήθηκε στην Κρανιά Ολύμπου. Αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης όντας όλα τα χρόνια των σπουδών του υπότροφος του ΙΚΥ. Από το 1969 μέχρι το 2004 δίδαξε στο Κολλέγιο Αθηνών προσφέροντας τις υπηρεσίες του και από τις θέσεις του Υποδιευθυντή Γυμνασίου, Λυκείου καθώς και του Διευθυντή Γυμνασίου. Από το 2004 είναι Ακαδημαϊκός Διευθυντής των σχολείων της "Νέας Γενιάς Ζηρίδη". Το 1974-6 έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία, απ’ όπου πήρε το Diplomain Εducational Studies από το Πανεπιστήμιο του Leicester και το Masterof Education από το Πανεπιστήμιο του Bath. Το 1985 αναγορεύτηκε διδάκτορας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στην Κοινωνιο­γλωσσολογία. Παρακολούθησε μεταπτυχιακά προγράμματα που αφορούσαν το Managementin Education στο Cambridge - Αγγλία 1977, Lesley College - USA 1988, Ρώμη 1990. Το 1992 διεξήγαγε ως υπότροφος ερευνητική εργασία στο Πανεπιστήμιο Adelphi της Νέας Υόρκης με θέμα "Linguisticdiversityandeducation", ενώ το 1998 στο Πανεπιστήμιο PrincetonUSA με θέμα "TheacquisitionofGreeklanguage". Έλαβε μέρος ως εισηγητής σε πάνω από 70 συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το 1970 βραβεύτηκε από τη Ακαδημία Αθηνών για τη λαογραφική του συλλογή "Λαογραφικά Κρανιάς Ολύμπου". Το 1990-3 ήταν εκπρόσωπος της Ελλάδας σε ομάδα εργασίας της ΕΟΚ για τη διαμόρφωση ενός προγράμματος "Αγωγής Υγείας" στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το 1990-5 και 2001-2 δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Κοινωνιογλωσσολογία και Διδακτική της γλώσσας. Το 1992-2002 δίδαξε στα ΠΕΚ Αθηνών και Πειραιά, ενώ από το 1997 διδάσκει Κοινωνιογλωσσολογία στο πρόγραμμα "εξομοίωσης" του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1997-8 υπήρξε μέλος της Επιτροπής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τη σύνταξη του Προγράμματος Σπουδών της νεοελληνικής γλώσσας στο Δημοτικό. Είναι μέλος της Επιτροπής αξιολόγησης των βιβλίων Νεοελληνική γλώσσα της Α΄ Γυμνασίου και Νεοελληνική γραμματική του Γυμνασίου. Είναι Γραμματέας του Ιδρύματος Υποτροφιών "Μαρία Π. Λαιμού", μέλος της Ελληνικής Ογκολογικής Εταιρείας και πολλών άλλων επιστημονικών ενώσεων. Είναι μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Aπόψεις και των εκδόσεών του. Επίσης είναι Διευθυντής του περιοδικού Γλώσσα που εκδίδει η Νέα Παιδεία. Υπήρξε πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής που διοργάνωσε από το 1987 στο Κολλέγιο Αθηνών έντεκα συνέδρια εκπαιδευτικού προβληματισμού. Σχεδίασε και συνέγραψε μαζί με άλλους τρία εγχειρίδια διδασκαλίας της αττικής διαλέκτου, που χρησιμοποιούνται στα Γυμνάσια του Κολλεγίου Αθηνών και της Νέας Γενιάς Ζηρίδη. Δημοσίευσε σε διάφορα περιοδικά, ελληνικά και ξένα, πάνω από 80 μελέτες και ερευνητικές εργασίες, που αφορούν τη γλώσσα και τη διδακτική της. Συνέγραψε επίσης βοηθήματα για τη διδασκαλία τόσο της αρχαίας όσο και της νέας ελληνικής.
Σημαντικότερα από τα βιβλία του είναι:
- "Κρανιά Ολύμπου, Ιστορία - Λαογραφία", 1990
- "Κοινωνική - γλωσσική διαφοροποίηση και σχολική επίδοση", 1988, εκδ. Νέας Παιδείας
- "Κοινωνιογλωσσολογία", 2000, εκδ. Γρηγόρη
- "Νεοελληνική μετρική", 2002, εκδ. Γρηγόρη
- "Η κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί", 2003, εκδ. Γρηγόρη
- "Ευριπίδη Ελένη", 2003, εκδ. Γρηγόρη
- "Εισαγωγή στη διδασκαλία της γλώσσας", 2006, εκδ. Νεφέλη
- "Μήτσιος Τζατζιάς, ο αριστοκράτης ληστής", 1η έκδοση 2006, 2η έκδοση 2010, εκδ. Έναστρον, κ.ά.


Αρθρογραφία

 Σελίδα 4 από 4: << <

"ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ"

Τα συνδικαλιστικά όργανα των εκπαιδευτικών της δημόσιας εκπαίδευσης, ΔΟΕ και ΟΛΜΕ, μπορεί να μην πέτυχαν να βελτιώσουν τους μισθούς των εκπαιδευτικών, οι οποίοι είναι οι πιο χαμηλόμισθοι υπάλληλοι του ελληνικού κράτους, πέτυχαν όμως να ακυρώσουν κάθε προσπάθεια των κυβερνήσεων εδώ και 30 χρόνια να εφαρμόσουν ένα σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του έργου τους σ' όλο το φάσμα της εκπαίδευσης.

"Σχολικά βιβλία και παρα-βιβλία"

Μέχρι τη δεκαετία του 1980 σε κανένα σχολικό βιβλίο Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου δεν υπήρχαν σχόλια, ερωτήσεις, παρατηρήσεις κλπ. Ο μαθητής συνήθως απομνημόνευε το μάθημά του και καλούνταν κατά την εξέτασή του να το αφηγηθεί. Αυτός που απομνημόνευε καλύτερα τη σελίδα έπαιρνε και τον υψηλότερο βαθμό.

"Η διδασκαλία των δημοτικών τραγουδιών στο σχολείο"

Δημοτικά τραγούδια ως ποιητική δημιουργία διδάσκονται σ' όλες τις τάξεις της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Δάσκαλοι και φιλόλογοι αναλύουν και ερμηνεύουν τα δημοτικά τραγούδια, που περιέχονται στα κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας, με τον τρόπο που αναλύουν και τα άλλα ποιήματα των σχολικών βιβλίων, προσπαθώντας να εμφυσήσουν στους μαθητές αγάπη για το ποιητικό αυτό είδος.

Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές και ορθογραφία: Μία πρόταση

Ένας από τους στόχους της γλωσσικής διδασκαλίας είναι να κατακτήσουν οι μαθητές τη δεξιότητα να γράφουν ορθογραφημένα. Όλοι ξέρουμε πως η κατάκτηση αυτού του στόχου, της ορθογραφίας δηλαδή, είναι και κοπιώδης και μακροχρόνια. Ένα μεγάλο μάλιστα μέρος του πληθυσμού δεν κατορθώνει να κατακτήσει απόλυτα τη δεξιότητα της ορθογραφίας.

ΜΜΕ και Γλώσσα

Κάθε τρεις και μία δημοσιεύονται σε εφημερίδες και περιοδικά άρθρα, στα οποία υποστηρίζεται πως η γλώσσα "χαλάει" ή μπορεί να έχει κιόλας χαλάσει. Η γλώσσα βέβαια δεν είναι τυρί, για να χαλάσει. Αυτό που εννοούν είναι ότι οι χρήστες, εμείς δηλαδή, δε χρησιμοποιούμε όπως θα έπρεπε τη γλώσσα.


 Σελίδα 4 από 4: << <

Επιστροφή

Ενημερωτικό δελτίο