ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Νέα - Δραστηριότητες

Σχολιασμός εξεταστικού δοκιμίου Λατινικών 2022
08-06-2022 17:38:55
Παρεμβάσεις

Σχολιασμός εξεταστικού δοκιμίου Λατινικών 2022

[08/06/2022]

Τα θέματα των Λατινικών χαρακτηρίζονται από πολλούς βατά και αναμενόμενα. Και κατά μία έννοια ήταν. Κάποιοι προσθέτουν και το «για καλά διαβασμένους» ή «για καλά προετοιμασμένους» υπονοώντας πως το 100 δεν θα είναι εύκολο. Και αυτό ισχύει. Άλλωστε, ποτέ  ξανά η ύλη του μαθήματος δεν ήταν τόσο μεγάλη και μάλιστα μέσα στις ιδιαίτερες συνθήκες μιας πανδημίας. Το «καλά διαβασμένους» και το «καλά προετοιμασμένους» έχουν βέβαια πολλές αναγνώσεις, αλλά αυτό ισχύει για όλα τα μαθήματα.

Στο μάθημα των Λατινικών οι θεματοθέτες δεν είχαν και πολλά περιθώρια πρωτοτυπίας ή εκπλήξεων. Το ΦΕΚ αξιολόγησης (ΦΕΚ 4134/Τ.Β/ 9-9-2021) εστιάζει, όπως και το προηγούμενο, στην εξέταση των γραμματικών και συντακτικών φαινομένων (60 μονάδες στις 100) και διαφοροποιείται από αυτό μόνο ως προς δύο σημεία: την εισαγωγή και την άσκηση ετυμολογίας. Η εισαγωγή (θέμα Β1), παρόλο που κατά τη διάρκεια της χρονιάς δυσκόλεψε τους/τις μαθητές/-τριες και επείγει να αντικατασταθεί, δεν αναμένεται να δυσκόλεψε τους/τις εξεταζόμενους/-ες. Ζητούσε αντιστοίχιση βασικών συγγραφέων με τα λογοτεχνικά είδη στα οποία διακρίθηκαν. Και η ετυμολογική άσκηση (Β2) δεν έκρυβε παγίδες. Οι αντίστοιχες ετυμολογικές της Β Λυκείου (Τράπεζα Θεμάτων) είναι στο ίδιο πνεύμα και ίσως κάποιες να είναι και πιο δύσκολες. Οι ασκήσεις Γραμματικής (Γ1 και Γ2) και Συντακτικού (Δ1 και Δ2) πανομοιότυπες με αυτές του παρελθόντος και σε συνάφεια με τις ασκήσεις του study4exams. Το ίδιο αμετάβλητη παρέμεινε και η βαθμολογία: 60 μονάδες στις 100 για τα τυπικά στοιχεία της γλώσσας. Η επιτομή της τεχνοκρατικής αντίληψης επανήλθε.

Ας σκεφτούμε όμως: Τι εξετάζουμε με τέτοιου τύπου ασκήσεις, τις οποίες, ειδικά τις μετατροπές, τις παπαγαλίζουν οι μαθητές/-τριες; Πώς επιτυγχάνεται «η σφυρηλάτηση ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής πολιτισμικής ταυτότητας από τους μαθητές και τις μαθήτριες» -που σαφώς είναι ένα ζητούμενο-με τον σχολαστικισμό; Πώς γίνεται, τελικά, αντιληπτή η ανθρωπιστική παιδεία; Και γιατί το μεταβατικό ΠΣ της Γ’ Λυκείου δεν ακολούθησε τη σκοποθεσία και τις μεθόδους διδασκαλίας του μεταβατικού της Β’ Λυκείου και δεν συνοδεύτηκε από ουσιαστικές αλλαγές στο ΦΕΚ αξιολόγησης; Πού «κρύβεται» η αναβάθμιση του μαθήματος; Και ποιο το μέλλον των Λατινικών αν τα νέα ΠΣ δεν συνοδευτούν από νέα ΦΕΚ αξιολόγησης και νέα βιβλία; Ποιος είναι τελικά ο στόχος της Πολιτείας για το μάθημα; Τα παραπάνω ερωτήματα ζητούν θεσμικές απαντήσεις.

Γράφει η Ελευθερία Παπαμανώλη

 

Ενημερωτικό δελτίο