[27/06/2022]
Οδηγοί Σπουδών στις καλένδες;
Τις μέρες αυτές ολοκληρώνονται οι επιμορφώσεις των επιμορφωτών Β, οι οποίοι θα κληθούν από τον Σεπτέμβρη να επιμορφώσουν χιλιάδες εκπαιδευτικούς στα νέα ΠΣ. Σε αρκετά μαθήματα οι επιμορφώσεις αυτές υλοποιήθηκαν χωρίς τους Οδηγούς του εκπαιδευτικού. Όπου δόθηκαν οδηγοί, χωρίς να έχουν δημοσιευτεί επίσημα στη σελίδα του ΙΕΠ, αυτό έγινε με προσωπική απόφαση των εποπτών ή των ίδιων των επιμορφωτών/-τριών Α, που προφανώς έκριναν και δικαίως ότι μόνο έτσι μπορούν να επιμορφώσουν στοχευμένα. Όπου δεν δόθηκαν, αντιλαμβάνονται όλοι ότι η διαδικασία περιορίστηκε αναγκαστικά σε σενάρια - ασκήσεις επί χάρτου, σχεδιασμό δηλαδή στη σφαίρα της φαντασίας και ερήμην του συγκεκριμένου νέου πλαίσιου. Στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ μέχρι σήμερα, 26/6/2022, έχουν αναρτηθεί 23 Οδηγοί σπουδών και, για άγνωστο λόγο, απουσιάζουν 29. Περιέργως, την ίδια μέρα αναρτήθηκαν σε εκπαιδευτική ιστοσελίδα οι Οδηγοί Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γυμνασίου - Λυκείου, αλλά όχι στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ). Να θυμίσουμε πως τα νέα ΠΣ δημοσιεύτηκαν τον Νοέμβριο του 2021 και πως ο ίδιος ο Πρόεδρος του ΙΕΠ ανακοίνωσε τη δημοσίευση των Οδηγών (π.χ. στην παρουσίαση των νέων ΠΣ που έγινε διαδικτυακά) μήνες πριν.
Αυτή τη στιγμή, πέρα από τα προβλήματα που προκλήθηκαν στην εκπαιδευτική διαδικασία της επιμόρφωσης έχει δημιουργηθεί και ένα μεγάλο ζήτημα διαφάνειας. Οι εκπαιδευτικοί έχουν χωριστεί σε κατηγορίες: α) σε αυτούς που έχουν νόμιμα τους Οδηγούς, β) σε αυτούς που είναι «φίλοι» όσων τους έχουν νόμιμα και γ) σε όλους τους άλλους άτυχους που δεν τους έχουν. Την ίδια στιγμή, ένας/μία εκπαιδευτικός που εργάζεται σε Πιλοτικό-Πειραματικό σχολείο ή είναι επιμορφωτής/-τρια Β και θέλει να προετοιμαστεί για την επόμενη σχολική χρονιά δεν μπορεί να το κάνει. Πώς μπορεί να ερμηνευτεί αυτό, αν όχι ως έλλειψη σεβασμού προς τους συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς;
Η έλλειψη των Οδηγών (περίπτωση Αρχαίων Ελληνικών Γυμνασίου, Λυκείου, Φυσικής και πολλών άλλων) δεν πλήττει μόνο τους επιμορφούμενους συναδέλφους των πιλοτικών πειραματικών, αλλά και τους επιμορφωτές/-τριες Β, οι οποίοι/-ες επιμορφώθηκαν και έστησαν διδακτικά σενάρια χωρίς οδηγούς. (Πώς άραγε, αφού οι Οδηγοί λείπουν;). Επιπλέον, πώς θα ζητήσουν από τους συναδέλφους να στηρίξουν τα νέα ΠΣ, όταν το ίδιο το ΙΕΠ δεν δίνει τις απαιτούμενες πληροφορίες; Γιατί καθυστερεί η δημοσίευση των Οδηγών; Δεν έπρεπε να γίνει παράλληλα με τη δημοσίευση των ΠΣ; Ποια προβλήματα παρουσιάζουν, τελικά, οι αδημοσίευτοι Οδηγοί σπουδών και ποιος/ποιοι ευθύνεται/-ονται γι’ αυτά; Πώς θα αξιολογηθούν ολιστικά τα νέα ΠΣ χωρίς τους Οδηγούς; Αυτά τα ερωτήματα απασχολούν πολλούς εκπαιδευτικούς. Έχει το ΙΕΠ τις σχετικές απαντήσεις; Θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα, έστω και εκ των υστέρων; Σε αντίθετη περίπτωση, θα αναλάβει την ευθύνη της πλημμελούς διάχυσης και της ατελέσφορης επιμόρφωσης ή στην πραγματικότητα θα δυναμιτίσει το ίδιο τον εκπαιδευτικό εκσυγχρονισμό που πρότεινε.
Eλευθερία Παπαμανώλη, Δρ. Επιστημών της Αγωγής, ΕΚΠΑ, φιλόλογος στο Εσπερινό ΓΕΛ Λαυρίου