08-01-2021
Εύλογα θα αναρωτιόταν κανείς διαβάζοντας τον τίτλο του κειμένου πως είναι δυνατό σε μια εποχή πανδημίας, παγκόσμιας ανησυχίας για το μέλλον και, κυρίως, βαρύτατου πλήγματος στον πολιτισμό και στη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, εμείς να εξακολουθούμε να ασχολούμαστε με την .... τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.) (sic)! Στην πραγματικότητα, όμως, το θέμα αυτό το επανέφερε και ασχολείται εμμονικά το Υπουργείο Παιδείας, εν μέσω πανδημίας και προβληματικής λειτουργίας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και με ορατές ήδη τις συνέπειες, άμεσες και μακροπρόθεσμες, στην ψυχική και πνευματική πορεία των μαθητών.
Γράφαμε στη ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ πριν επτά περίπου χρόνια:
«Κατ’ αρχάς, κανείς δεν θα είχε αντίρρηση να υπάρχει μια τράπεζα, όχι θεμάτων, αλλά σύγχρονου διδακτικού υλικού, στο οποίο θα εντάσσονταν και ποικίλης μορφής και διαβάθμισης ερωτήσεις-δραστηριότητες αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών, ώστε οι εκπαιδευτικοί να τις αξιοποιούν κριτικά στη διδασκαλία, αλλά και η πολιτεία να διαπιστώνει, με επιστημονικά σύγχρονες μεθόδους, την επίτευξη ή μη των διδακτικών στόχων της συγκεκριμένης σχολικής βαθμίδας, για να σχεδιαστούν οι απαραίτητες βελτιωτικές παρεμβάσεις. Στην περίπτωση όμως της υπαρκτής Τράπεζας Θεμάτων δεν πρόκειται για κάτι τέτοιο. Αντίθετα, πρόκειται για έναν μηχανισμό εξεταστικού και μόνο χαρακτήρα, που λειτουργεί υπονομευτικά για τη μαθησιακή και κοινωνική λειτουργία του σχολείου».
Διαβάζοντας την πρόσφατη υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 5787/30-12-2020) και μελετώντας τις ερωτήσεις της τράπεζας θεμάτων για τα φιλολογικά μαθήματα και ιδιαίτερα για τη Νεοελληνική Γλώσσα θεωρούμε ότι όσα γράφαμε το 2014 επανέρχονται σήμερα στο προσκήνιο με ίδιο και απαράλλακτο τρόπο ενδεδυμένα βέβαια με μια σειρά παιδαγωγικών διακηρύξεων πως ο ρόλος της (Τ.Θ.Δ.Δ.) είναι: Επιμορφωτικός, Παιδαγωγικός, Διαμορφωτικός, Αξιολογικός, Ερευνητικός - ανατροφοδοτικός. Δηλαδή ομολογείται απερίφραστα ότι ένα «αποθετήριο» εξεταστικών αντικειμένων (θεμάτων) έρχεται να υποκαταστήσει, αν όχι να ακυρώσει, τη σύνθετη, πολύτροπη και αναντικατάστατη διδασκαλία στη σχολική τάξη!
Θα επιχειρήσουμε, στη συνέχεια, να τεκμηριώσουμε την παραπάνω διαπίστωση μέσα από μια πρώτη σειρά ερωτημάτων για δημόσιο διάλογο μέσα από τις στήλες της ΝΕΑΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ αλλά και για προβληματισμό των αρμοδίων.
Θα μπορούμε κανείς να θέσει και πολλά αντίστοιχα ερωτήματα (θα επανέλθουμε) που αναδεικνύουν ζητήματα, τα οποία ήδη έχουν τεθεί από πολλούς εκπαιδευτικούς. Όχι από αρνητισμό και αντιπολιτευτική διάθεση ούτε από έναν διαρκώς αναμασόμενο λόγο περί λαϊκισμού, αλλά από μια αγωνία και ενδιαφέρον για τη λειτουργία του Λυκείου, η οποία είναι, πράγματι, προβληματική και χρειάζεται ριζικές αλλαγές. Αυτές οι αλλαγές όμως δεν ξεκινούν με μηχανιστικό και μη σχεδιασμένο τρόπο από το τέλος του δρόμου -τις εξετάσεις- αλλά από την αρχή του, δηλαδή την αναδιοργάνωση του σχολείου, τη σχολική τάξη, τη λειτουργία της και την ουσία αυτών που διδάσκει σήμερα το σχολείο στους νέους!
Πολύ εύστοχα, λοιπόν, ο Μ. Recalcati [2] διαπιστώνει ότι «η ώρα του μαθήματος, ενώ θα έπρεπε να είναι το ζωντανό κέντρο του Σχολείου, έχει τεθεί στο περιθώριο από ξένες προς την παιδαγωγική δραστηριότητες και έχει συνθλιβεί κάτω από το βάρος μιας αξιολόγησης που όλο και περισσότερο αφορά αριθμούς και μόνο. Η μανία για εξέταση-αξιολόγηση είναι τέτοια που θα μπορούσε να οδηγήσει στην επιβολή ενός ίδιου για όλους λογισμικού σάρωσης με το οποίο θα σταθμίζεται η εκμάθηση, απολήγοντας στην αποπροσωποποίηση και καθιστώντας τα πάντα ζήτημα μέτρησης και ποσότητας». Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν για τους θιασώτες της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, ώστε η δημιουργικότητα και η ερωτική διάσταση της διδασκαλίας να αποτελεί στο μέλλον έργο των συγγραφέων βιβλίων «παιδαγωγικής» φαντασίας!
Κώστας Αγγελάκος, Καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου, Διευθυντής Μεταπτυχιακού Προγράμματος Ιστορική Έρευνα-Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες, Διευθυντής της Νέας Παιδείας
[1] Ενδεικτικό παράδειγμα: στη θεματική ενότητα του Αναλφαβητισμού προτείνεται ένα μόνο κείμενο: Διεθνής ημέρα για την εξάλειψη του αναλφαβητισμού στο: file:///C:/Users/user/AppData/Local/Temp/GEL_CLA_NEG_SUBJECT_2_11630.pdf. Γιατί να μην παρέχεται η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να επιλέξει και στο μαθητή να προσεγγίσει και μια διαφορετική οπτική, ένα διαφορετικό λόγο; Bλ. Ο νεοαναλφαβητισμός και η ιερότητα της λέξης του Μιχάλη Μακρόπουλου.
[2] Στο εξαιρετικό βιβλίο του Η ώρα του μαθήματος-για την ερωτική διάσταση της διδασκαλίας, εκδ. Κέλευθος, 2020.