[4/5/2024]
Οι μαθητές ως συν-ερευνητές σε ένα πρόγραμμα κριτικής γλωσσικής εκπαίδευσης
Κωνσταντίνος Σιπητάνος, μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης
Περίληψη
Οι μεταβαλλόμενες κοινωνίες του 21ου αιώνα έχουν αλλάξει τον τρόπο παραγωγής και κατανόησης των νοημάτων λόγω της τεχνολογικής ανάπτυξης και της υπερποικιλότητας (superdiversity) με γλωσσ(ολογ)ικούς όρους που έχει επέλθει από τις μετακινήσεις των πληθυσμών. Παρόλα αυτά, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και στο γλωσσικό μάθημα έχει συνδεθεί με αποθηκευτικές μορφές γνώσης και προσκόλλησης σε εκμάθηση φορμαλισμών αποκομμένων από το συγκείμενο. Στην παρούσα εργασία, εκκινώντας από την αλλαγή του εκπαιδευτικού, συνδυάστηκαν πορίσματα της σύγχρονης εκπαιδευτικής γλωσσολογίας με τη συμμετοχική έρευνα δράσης. Σε αυτή τη συνάντηση δύο διαφορετικών επιστημολογικών "παραδειγμάτων" οι μαθητές/-τριες αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο ως προς το τι μαθαίνουν και πώς, αναμορφώνουν και συνδιαμορφώνουν συλλέγοντας, αναλύοντας δεδομένα και συγχρόνως συν-αποφασίζοντας για την εκπαιδευτική διαδικασία. Ο συνδυασμός αυτός οδήγησε στον μετασχηματισμό τους από ενεργούς μαθητευόμενους (learners) σε ενεργούς πολίτες.
Νέα Παιδεία (2024), τ. 189-190
Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2024 στη σχετική ιστοσελίδα.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.