[4/5/2024]
Αναγνωστικές προτιμήσεις των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και παράγοντες επιρροής τους
Κωνσταντίνα Σταματοπούλου, Μ.Ed., Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, Επικ. Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης/ Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Περίληψη
Το ζήτημα της φιλαναγνωσίας συγκεντρώνει σταθερά το ενδιαφέρον των ερευνητών καθώς αναγνωρίζεται ευρύτερα και καθολικότερα η αξία της ανάγνωσης στη ζωή, την εξέλιξη και την πρόοδο του ανθρώπου (Παπαθεοδώρου 2015∙ Οtten Μichel, 2000∙). Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια στροφή της έρευνας στη μελέτη των αναγνωστικών στάσεων των μαθητών/τριών (Clark & Douglas, 2011∙ Griva, Alevriadou, Semoglou, 2012) και στο αναγνωστικό κίνητρο των μαθητών/τριών (Καλλιακμάνη, Μπότση & Ζμπάινος, 2017∙ Łodygowska Chęć & Samochowiec, 2016∙ Μαλαφάντης, 2012).Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η παρούσα έρευνα που θέτει ως στόχο τη μελέτη των αναγνωστικών προτιμήσεων των μαθητών/τριων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα ερευνητικά δεδομένα συγκεντρώθηκαν μέσα από ποσοτική έρευνα με εργαλείο το ερωτηματολόγιο (Creswell, 2012). Το δείγμα αποτέλεσαν 246 μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη τη χώρα και τα δεδομένα αναλύθηκαν στατιστικά ακολουθώντας τόσο μία περιγραφική, όσο και μία παραγοντική ανάλυση (Creswell, 2012).Από την ανάλυση των απαντήσεων των συμμετεχόντων φαίνεται ότι τα επίπεδα της φιλαναγνωσίας των μαθητών/τριών της δευτεροβάθμιας είναι χαμηλά, συγκριτικά και με εκείνα των άλλων ευρωπαϊκών κρατών, ενώ οι προτιμήσεις τους προσατολίζονται σε βιβλία Μυστηρίου, βιβλία Επιστημονικής Φαντασίας, Κόμικς και Μυθιστορήματα, αποτέλεσμα το οποίο συνάδει με τα ευρήματα πρότερων ερευνών (OECD, 2019∙ PISA, 2018∙ Nippold, 2005∙ Μαλαφαντης, 2005). Τέλος, παράγοντες όπως το βιολογικό φύλο, η τάξη φοίτησης και το μορφωτικό επίπεδο των γονέων φαίνεται να επηρεάζουν σημαντικά, τόσο την αγάπη των εφήβων για την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων, όσο και το είδος λογοτεχνίας που προτιμούν.
Λέξεις – κλειδιά: φιλαναγνωσία, αναγνωστικές προτιμήσεις, παράγοντες επιρροής της φιλαναγνωσίας, μαθητές δευτεροβάθμιας.
Νέα Παιδεία (2024), τ. 189-190
Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2024 στη σχετική ιστοσελίδα.
Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.