ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

Ο δοκιμιακός λόγος στη σχολική τάξη: Ένα διδακτικό παράδειγμα
pic

[4/5/2024]

Ο δοκιμιακός λόγος στη σχολική τάξη: Ένα διδακτικό παράδειγμα

Παναγιώτης Μητρούλιας, εκπαιδευτικός-φιλόλογος, υποψήφιος διδάκτορας Ε.Κ.Π.Α.

Περίληψη

Με αφορμή την έκδοση των Αποτυπωμάτων του Κώστα Μπαλάσκα (εκδ. Έναστρον, 2023) το άρθρο επιχειρεί να παρουσιάσει σύντομα τη δοκιμιακή γραφή του συγγραφέα και να αναδείξει τη θεματολογία, το ύφος και την ποιότητα της γραφής του. Επιχειρεί επίσης να προτείνει, με βάση το νέο Πρόγραμμα Σπουδών στο μάθημα της Γλώσσας στο Λύκειο, τρόπους διδακτικής προσέγγισης του δοκιμίου, με κείμενα αναφοράς από το βιβλίο του Μπαλάσκα.

Η μέθοδος που ακολουθείται στηρίζεται στο παιδαγωγικό τρίπτυχο: κατανόηση-κριτική σκέψη-δημιουργία. Η πρόταση αναπτύσσεται σε τρία στάδια με αντίστοιχες για το κάθε στάδιο δραστηριότητες. Ειδικότερα:

Το 1ο στάδιο περιλαμβάνει δραστηριότητες κατανόησης & δραστηριότητες για τα δομικά και τα γλωσσικά χαρακτηριστικά των συγκεκριμένων κειμένων.

Το 2ο στάδιο, δραστηριότητες προφορικού και γραπτού λόγου σε σχέση με το δοκίμιο αναφοράς και το υποστηρικτικό υλικό. Τι λέτε εσείς, οι μαθητές/ τριες, για αυτό το κείμενο / για αυτά τα κείμενα.

Το 3ο στάδιο περιλαμβάνει δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης. Τι μπορείτε εσείς να κάνετε με αυτό το κείμενο / με αυτά τα κείμενα (δημιουργώ κάτι άλλο, νέο, με βάση το κείμενο αναφοράς και το υποστηρικτικό υλικό).

Νέα Παιδεία (2024), τ. 189-190

Δείτε πληροφορίες για τη συνδρομή του 2024 στη σχετική ιστοσελίδα.

Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.


Συντάκτες

Ενημερωτικό δελτίο