ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Άρθρα

«Ο Οδυσσέας αφηγείται σε πολλές γλώσσες». Ένα διδακτικό παράδειγμα για την αξιοποίηση της πολυγλωσσίας στην τάξη
pic

[02/01/2022]

Φωτογραφία: Από την έκθεση «Κανένας: σε αναζήτηση ταυτότητας» του Αλέξανδρου Μαγκανιώτη (2015)

Πηγή: Popaganda

«Ο Οδυσσέας αφηγείται σε πολλές γλώσσες». Ένα διδακτικό παράδειγμα για την αξιοποίηση της πολυγλωσσίας στην τάξη

της Μαρίας Μιχάλη

Περίληψη:

Την εποχή που η γλωσσική και πολιτισμική πολυμορφία των σχολικών τάξεων αποτελούν γεγονός, είναι σημαντικό το σχολείο να λάβει υπόψη του τα γλωσσικά ιδιώματα και τις ποικιλίες που οι μαθήτριες/-ές φέρουν μαζί τους, ώστε να διευκολύνει την κοινωνιογλωσσολογική προσαρμογή εκείνων των μαθητριών/μαθητών που έχουν διαφορετικές πολιτισμικές και γλωσσικές καταβολές από την επίσημη γλώσσα. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, οι πολιτισμικές και γλωσσικές διαφορές αξιοποιούνται για την παραγωγή νέων γνώσεων και δεξιοτήτων. Η αξιοποίηση της γλωσσικής πολυμορφίας μπορεί να ωφελήσει όλες/όλους τις/τους εμπλεκόμενες/ους μαθήτριες/ές, καθώς αυτές/οί θα ασκηθούν στην κριτική σκέψη, αλλά και θα αποκτήσουν μεταγνωστικές ικανότητες μέσα από την αντιπαραβολή διαφορετικών γλωσσών. Οι μαθήτριες/-ές θα αρχίσουν να αισθάνονται σημαντική την προσφορά τους μόνο και μόνο από το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί το εκτιμούν, αλλά θα αναπτύξουν και τις γλωσσικές τους ικανότητες με την αξιοποίηση της γλώσσας μέσα σε μια ευρύτερη ποικιλία γλωσσικών καταστάσεων. Η πρόταση που ακολουθεί αξιοποιεί την πολυγλωσσία μέσα από μια δραστηριότητα που δοκιμάστηκε στο μάθημα της Οδύσσειας κατά το σχολικό έτος 2020-2021. Το μεγαλύτερο μέρος της δράσης πραγματοποιήθηκε εξ αποστάσεως, τόσο σύγχρονα όσο και ασύγχρονα, λόγω της πανδημίας και των ιδιαίτερων εκπαιδευτικών συνθηκών που αυτή δημιούργησε.

Η Μαρία Μιχάλη είναι Δρ Γλωσσολογίας του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, φιλόλογος στο 2ο Γυμνάσιο Αγ. Δημητρίου «Δημήτρης Γληνός»

 

Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση, ολική, μερική ή περιληπτική αναπαραγωγή, η κατά παράφραση ή διασκευή των κειμένων που περιέχονται στο τεύχος με οποιονδήποτε τρόπο (ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο), χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.

Ενημερωτικό δελτίο