Πριν λίγες εβδομάδες, και ενώ η σχολική χρονιά πλησίαζε στο τέλος της, έφτασε στα σχολεία όλων των βαθμίδων μια εγκύκλιος, με βάση την οποία το ΥΠΕΠΘ καλούσε εσπευσμένως (λήξη προθεσμίας 11 Απριλίου 2008) τους συλλόγους των εκπαιδευτικών σε «διαβούλευση», προκειμένου να καταθέσουν προτάσεις για την επικείμενη επιμορφωτική διαδικασία.
Δημοτικά τραγούδια ως ποιητική δημιουργία διδάσκονται σ' όλες τις τάξεις της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Δάσκαλοι και φιλόλογοι αναλύουν και ερμηνεύουν τα δημοτικά τραγούδια, που περιέχονται στα κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας, με τον τρόπο που αναλύουν και τα άλλα ποιήματα των σχολικών βιβλίων, προσπαθώντας να εμφυσήσουν στους μαθητές αγάπη για το ποιητικό αυτό είδος.
Η έννοια του καλού και του κακού στις σχέσεις των ανθρώπων, η έννοια της γνώσης που υπηρετεί τον άνθρωπο στις σχέσεις του με τη φύση, την κοινωνία και τον εαυτό του, η έννοια του ωραίου (ως έργου της φύσης ή του ανθρώπου) και η έννοια της μεταφυσικής απορίας για τον άπειρο χωροχρόνο και την προέλευση του κόσμου και της ζωής....Οι τέσσερις αυτές έννοιες ως πεδία του ανθρώπινου στοχασμού οδήγησαν στους 4 βασικούς τομείς Φιλοσοφίας: Γνωσιολογία, Ηθική, Αισθητική, Μεταφυσική.
Η φετινή επιτροπή εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας θέλησε να πρωτοτυπήσει μόνο στην επιλογή του κειμένου. Δεν έλαβε όμως υπόψη της ότι τα δοκίμια στοχασμού με τη μεταφορική χρήση της γλώσσας δεν είναι μόνο απαιτητικά στην περιληπτική τους απόδοση αλλά και στην προσέγγιση της σημασίας των λέξεων.
Παραλλάσσοντας τη μεσαιωνική αντίληψη, philosophia ancilla theologiae, με βάση σημερινά εκπαιδευτικά δεδομένα, διαπιστώνουμε ότι, σε ευρωπαϊκό κυρίως επίπεδο, η Γεωγραφία αποτελεί θεραπαινίδα της Ιστορίας, διδασκόμενη, ως ενιαίο μάθημα, στις βαθμίδες της Μέσης Εκπαίδευσης.
Ένας από τους στόχους της γλωσσικής διδασκαλίας είναι να κατακτήσουν οι μαθητές τη δεξιότητα να γράφουν ορθογραφημένα. Όλοι ξέρουμε πως η κατάκτηση αυτού του στόχου, της ορθογραφίας δηλαδή, είναι και κοπιώδης και μακροχρόνια. Ένα μεγάλο μάλιστα μέρος του πληθυσμού δεν κατορθώνει να κατακτήσει απόλυτα τη δεξιότητα της ορθογραφίας.
Η πρωτοβουλία του Υπουργού Παιδείας να αποκτήσει όνομα κάθε σχολική μονάδα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα είχε ενδιαφέρον αν συνοδεύονταν από μια σειρά προτάσεων για την αναβάθμιση του ρόλου των σχολείων.
Αξιολόγηση...
Ένας όρος που επανακάμπτει με κάθε αφορμή, άλλοτε ως προεκλογικό σύνθημα - έφτασε επιτέλους η ώρα της αξιολόγησης - άλλοτε ως απειλή - οι επιθεωρητές ξανάρχονται - κι άλλοτε για να καλύψει την εκπαιδευτική μας αδράνεια - μα έγινε διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα...
Κάθε τρεις και μία δημοσιεύονται σε εφημερίδες και περιοδικά άρθρα, στα οποία υποστηρίζεται πως η γλώσσα "χαλάει" ή μπορεί να έχει κιόλας χαλάσει. Η γλώσσα βέβαια δεν είναι τυρί, για να χαλάσει. Αυτό που εννοούν είναι ότι οι χρήστες, εμείς δηλαδή, δε χρησιμοποιούμε όπως θα έπρεπε τη γλώσσα.